Avatar billede Tigerjaay Nybegynder
21. september 2012 - 10:44 Der er 14 kommentarer

JavaScript Browser Detection hjælp

Hey folkens!!

Er igang med at lave en hjemmeside her. Men der er jo en million browsere nu til dags ;)så havde tænkt mig det ville være en lidt smart idé, at kunne fortælle folk når de skal opdatere deres browsere, for at frames osv ser pænt ud på siden.. MEN! det virker ikke! og hvad jeg gør forkert kan jeg ikke finde ud af.. håber der nogle der kan kigge på det og sige nåååååår... ;)

Koden:

<SCRIPT language="JavaScript">
<!--
var browserName=navigator.appName;
var browserVer=parseInt(navigator.fileVersion);
if ((browserName=="chrome.exe" && browserVer<=21.0) || (browserName=="IEXPLORE.EXE" && browserVer<=8.0))
  version="n3";
else
  version="n2";

if (version=="n3")
  alert("Din browser er desværre ikke up to date til brug af hjemmesiden. Du bedes opdatere din browser for at hjemmesiden kan vises i den mest brugbare version.");

else
alert("Din browser er up to date");
//-->
</SCRIPT>

Det burde være lige til for en erfaren javascript haj.. så hvorfor kan jeg ikke selv xD haha ej håber nogle kan hjælpe.. og med de 200 point, håber jeg det er nok ;)... Ihvertfald mange tak for hjælpen på forhånd.

\Tigerjaay
Avatar billede keysersoze Guru
21. september 2012 - 10:55 #1
Hvorfor bruge tid på det fremfor at lave den øvrige kode så den fungerer i alle browsere? Der kan selvfølgelig være nogle helt specielle forhold til stede, men brug af frames lyder ikke helt tidssvarende.
Avatar billede Tigerjaay Nybegynder
21. september 2012 - 11:00 #2
Du må da gerne vise mig et eksempel hvis du gider det? :)

Og www.Christelevent.dk/Test
Så kan du se hvad jeg mener ;)
Åben den i en IE8 eller mindre også åben i en IE9..
Se forskellen og forstå mig :) hehe..
Avatar billede softspot Forsker
21. september 2012 - 11:05 #3
I stedet for at kræve folk tilpasser sig dine behov, kunne du overveje at tilpasse dit site, folks virkelighed ;-)

Tjek http://modernizr.com/docs/
Avatar billede keysersoze Guru
21. september 2012 - 11:15 #4
Du får aldrig folk til at skifte browser bare for at de kan besøge en enkelt side - så alle mulige hacks giver ingen mening.

Tænker du på mangel på runde hjørner? Hvis ja og du søger en cross-browser og -versions løsning så benyt fx billeder i stedet.

Du har også massevis af fejl i din HTML og dine billeder trænger bestemt også til en optimering så der er masser at tage fat på.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
21. september 2012 - 12:05 #5
Generelt ligner siden jo noget fra 90'erne anyway, så det er næsten ikke til at tro at det er de ældre browsere den er gal med. :)
Avatar billede Tigerjaay Nybegynder
21. september 2012 - 12:43 #6
Du får aldrig folk til at skifte browser bare for at de kan besøge en enkelt side - så alle mulige hacks giver ingen mening.
Er jeg ikke helt enig i hehe ;) Men kan se du har nogle flere års erfaring end mig her hehe ;) såå jeg må nok høre efter hehe ;)..
Og jeg må prøve og bruge billeder til mine runde hjørner istedet for så..

Og at der er fejl i min HTML ved jeg godt ;) det er stadig kun en test side.. og har næsten lige fået banket den op.. har ikke kigget den igennem for fejl..

Men hvad er der med mine billeder siger du xD ??

DeDawg:
Ligner noget fra 90'erne.. må jeg være fri!
igen er det en TEST SIDE!!!!!!!!!!!
Og har ikke brug for din mening om hvad du syntes der er grimt og flot.. skulle bare bruge en lidt mere pro's hjælp til et problem jeg har.. ikke din mening om hvad du syntes det ligner!..
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2012 - 13:44 #7
<ole>

Til en start må du ikke forvente, at alle browsere viser din side nøjagtig ens. Gør du det, har du valgt et forkert medie at arbejde med.

"Og at der er fejl i min HTML ved jeg godt" >> Så giver det ikke mening at bekymre sig om, hvordan siden vises i forskellige browsere.

Først og fremmest skal sidens kode være valid. Først da kan du med rimelighed begynde at tilpasse siden til (nogenlunde) ens visning.

Har du ikke lyst til at høre folks ærlige mening om siden og dens udseende, bør du nok vælge et andet forum. Her tager vi det, vi laver, seriøst - og taler derfor frit fra leveren. Hvis du vil roses, så spørg nogen, som i misforstået venlighed vil skærme dig for deres ærlige mening.

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2012 - 13:58 #8
PS: Siden, som bygger på en ganske lille kode, indeholder ikke mindre end 60(!) HTML-fejl, hvoraf nogle er ret alvorlige. Derudover gemmer der sig også invalid HTML-kode, som bliver indskrevet med (forældet) JavaScript.

Sandheden - omend den er uønsket - er nok, at det er et mindre teknologisk under, når siden overhovedet kan vises i en browser  *o)

En HTML-side kan først kaldes en "TEST SIDE!!!!!!!!!!!", når den består af valid kode. Før kan man ikke teste noget somhelst.

Webudvikling er et fag på lige fod med andre fag. Det tager årevis at lære, og indtil man har lært det, bør man være lykkelig for, at folk ganske gratis gider bruge deres tid på at vurdere ens sider og komme med ærlig feedback. Ellers er det yderst tvivlsomt, om man nogensinde får det lært  =)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
21. september 2012 - 16:13 #9
@Tigerjaay: Jeg skal da gerne holde mig fra denne tråd, nu du selv vil have det, men du vil nok finde at jeg ikke er den eneste der sidder med det indtryk af din side. I bund og grund, påpegede jeg jo bare et andet problem ved din side og det var ikke for at fornærme nogen.

I øvrigt er jeg helt enig med olebole. :)
Avatar billede Asky Forsker
24. september 2012 - 18:02 #10
Jeg har haft en del fornøjelse af at teste min xHTML på dette site:
http://validator.w3.org/
Hvis det kan hjælpe?
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2012 - 18:19 #11
Noget tyder på, at spørger ikke besidder modenhed nok til at modtage saglig kritik af sit arbejde og derfor er blevet godt og grundig 'pigesur'! I #8 lagde jeg også et link til validatoren, men det er tydeligvis ikke populært at konstatere, at koden er proppet med fejl  :o|

Som udgangspunkt har XHTML 1.0 Transitional ikke været realistisk at bruge de seneste 10 år - og hvis spørger angav en DTD, som er i bedre overensstemmelse med den aktuelle kode, ville de fleste fejl 'forsvinde'  =)
Avatar billede Asky Forsker
24. september 2012 - 20:33 #12
Olebole skriver: 'Som udgangspunkt har XHTML 1.0 Transitional ikke været realistisk at bruge de seneste 10 år'
Af ren nysgerrighed - da mine lærebøger stammer fra århundredeskiftet eller lige efter (jeg er en "størrelse 42")- hvad vil du anbefale - XML strict og sammen med PHP eller JavaSchript? eller. . . .
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2012 - 21:06 #13
Generelt er alle Transitional flavors/versioner beregnet som korte overgangsfænomener, mens man lærer at skrive 'den rigtige' version - og/eller får tilpasset sin applikation.

Skal XHTML overhovedet gøre en forskel, skal dokumenterne serves specielt - ikke som 'text/html', som webservere normalt er sat op til.

W3C opgav i juli 2009 at videreudvikle XHTML, så der kom aldrig en version 2.0. De nøjedes med at gøre modulerne til 1.0 og 1.1 helt færdige og kastede sig i stedet over HTML 5.

Til nye applikationer/sites vil jeg anbefale HTML 5. Dog med det forbehold, at der til mange elementer er knyttet visse funktionaliteter i HTML 5 - f.eks. automatisk validering af formfelter - som ikke kan forventes at virke i ældre browsere.

Med HTML 5 har vi fået et nyt og mere dynamisk 'standard paradigme'. Versionen når 'Candidate' status i år - men påregnes først færdig med 'Recommendation' status i 2022(!).

I mellemtiden er meningen, at vi skal benytte features, efterhånden som de bliver tilgængelige - og i fornødent omfang bruge passende fixes for ældre browsere.
Avatar billede Asky Forsker
24. september 2012 - 21:47 #14
Nu bevæger vi os jo egentlig væk fra den oprindelige spørgers problem, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om det kan betale sig at omskrive nogle sider til HTML5 også når de har et afsnit med PHP-kode?
- og hvad er typedeklarationen (doctype)? Jeg kan jo også google HTML5, men lidt vejledning er også godt.