Avatar billede vszulc Nybegynder
12. september 2012 - 06:55 Der er 3 kommentarer

Hvordan skal jeg opgradere min computer?

Min søn er begyndt at interessere sig for Call of Duty spil, og selvom nogle af dem kører ganske tilfredstillende, er det ikke allesammen der kører lige flydende. Jeg overvejer derfor at opgradere den, men hvordan? Og hvad skal opgraderes først?

(Udover førnævnte spil bliver computeren brugt som base for et par ipads. iTunes kører nogen gange irriterende langsomt på den, og det kunne være rart hvis det kunne forbedres. Den bliver også brugt til en del browsing, som base for et hjemme-netværk, og til at konvertere video filer et par gange om måneden. Der er tilsluttet to skærme, og jeg overvejer at slutte TVet op til den, enten gennem HDMI, Apple TV eller Windows Medie Center.)

Computeren:

CPU: AMD X2 4200 (Ikke overklokket. Kører 2200 Mhz)
RAM: 2GB DDR2-4300 (Bruger 2 ud af 4 slots på bundkortet)
Bundkort: MSI-7250 (Med nForce 570 SLI chipset)
GPU: NVidia 7600GT 256MB RAM
HD: En række harddiske, i alt ca. 1TB, hvoraf nogle kører i RAID.

Hvordan ville i opgradere computeren, med ovennævnte use-case og to monitorer i betragtning? Budgettet er så lavt som muligt.

Såvidt jeg kan se, kan jeg ikke opgradere den synderligt meget, før det egentlig bedre kan betale sig at investere i et nyt bundkort og CPU. Men det jeg har overvejet er: Et nyt grafikkort: ATI 5570/6670 f.eks burde give en pæn forbedring på grafikfronten til under 500 kr. En fordobling af hukommelsen fra 2gb til 4gb burde også give et pænt boost i ydelsen, og ville koste ca. 300 kr.

Kommentarer? Meninger? Forslag?
Avatar billede KHHP Juniormester
12. september 2012 - 07:04 #1
Hej
Ja en hver fornuftigt computer har I dag Windows 7, måske snart Windows 8, og mere end 4GB RAM, så det er noget du skal kigge på.
Dertil er det nok vigtigste, for at den kan følge dine spil, at du opgraderer grafikkortet. Det kommer lidt an på hvor fremtidssikret du vil gøre den, men jeg har selv siddet med en Intel Core i3 3.10GHz og en ASUS AMD Radeon HD5670 1GB GDDR3. Mit system kørte før med 2GB DDR3 RAM, men i dag har jeg opgraderet til 8GB. Dog kunne jeg banke systemet op på max settings i 1080p under windows 7 64-bit, uden besvær med at køre spillet. Den har på samme konfiguration også kørt spil som GTA: IV på næsten max settings.
Fandt derfor lige hurtigt et par grafikkort til dig, som ligger i en fornuftig prisklasse:
Fremtidssikret: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/xfx-radeon-hd-7770-double-dissipation-edition-1-gb-id-6675793.aspx
God lige nu og lidt frem i tiden: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/xfx-radeon-hd-6770-1-gb-id-4959433.aspx

Så kan du selv vælge. Men det ville være af fordel og få opgraderet til 4GB RAM samtidig. Husk at installere 64-bit Operativ system, hvis den ikke allerede kører det.
Hvad angår generel hastighed, så kan du for små 1.500 kr. få en 256GB SSD fra SAMSUNG, og de har fået rigtig gode anmeldelser på nettet.
Avatar billede vszulc Nybegynder
12. september 2012 - 08:51 #2
Takker! Jeg kører Windows 7 64bit, og overvejer at opgradere til 8, men er ikke sikker på det. (Det ser ud til at fungere bedst med en Touchskærm, hvilket jeg ikke har. Men det kan være jeg henter Customer Preview og ser hvad jeg synes om det...)

Men iøvrigt ser det ud til, at jeg kun har PCI Express 2.0 og ikke 2.1. Det gør vel en forskel i forb med grafikkort?
Avatar billede KHHP Juniormester
12. september 2012 - 16:31 #3
Kortene er bagud kompatible. Dog vil du kune mærke en lille forskel i forhold til performance, men det er ikke det helt store.
Jeg så for ikke så lang tid siden en video på nettet hvor noget forsøgte at smide en PCI Express 3.0 grafikkort på et gammelt system med Intel Core 2 Duo og PCI Express 2.0. Den kørte fint og det var kun CPU'en der var et problem, og så at systemet kun havde 2GB RAM.