Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 19:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nas hastighed spørgsmål

Hej !

Jeg har dette setup:

Fibernet waoo 30/30 - ALT er kablet.

Asus rt-n56u router
CAT 5 kabler.
En nas -> http://www.dustinhome.dk/product/5010527993/buffalo-linkstation-live-2tb-nas/

Når jeg kobler min bærbar/stationær på (de er begge med giga netkort) så overfører jeg kun med 10-12 Mb/s - Hvorfor kan jeg ikke udnytte giga hastighed? altså 75-100 mb/s - er det harddisken i nassen som begrænser det? eller er det noget jeg gør galt? :(

Jeg skulle have sat computeren til full dublex og jeg syntes jeg har prøvet alt hvad man lige kan, og cat 5 kabler skulle understøtte giga hastigheder? Er lidt lost!

Ud af huset, dvs når jeg tilgår min wan ip : port , så når jeg overfører derfra og ud af huset, foregår det med max 1,2 mb/s , burde den ikke kunne trække lidt mere med 30mbit i upload?

Håber i kan svare mig på dette.

Mvh. Lennart
Avatar billede chalde Seniormester
11. september 2012 - 19:13 #1
Den NAS du har købt hører til den lave ende hvad gælder ydelse og funktionalitet, så forvent ikke det store af den.
Hvis du ønsker fuld gbit hastighed m.m, så må du op i en mere avanceret NAS.

Din router kan være med til at begrænse din hastighed mod WAN.
Tjek at der ikke er sat QOS eller andre begrænsninger til.
Avatar billede juleulven Nybegynder
11. september 2012 - 19:17 #2
vi havde på et tidspunkt en buffalo terrastation i firmaet... den røg ud på "røv og albuer" fordi den performede SÅ dårligt så jeg næste ikke kunne tro det...

Godt nok var det en ældre model (2009/2010) MEEEN alligevel ...

Jeg tror du må skrive lidt på buffalo's hjemmeside/forum for support... jeg har desværre kun gode erfaringer selv med Synology & QNap.... alt andet har været negative erfaringer...

desværre...
Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 19:26 #3
Ok Tak for jeres inputs.

Når du siger god erfaring med synology og Qnap , hvad snakker vi så om hastigheder over LAN ? og WAN?

JEg vil tjekke for qos og andre begræsningner, men kan det virkelig passe at det er max 12 mb/s over lan? med cat5 og en giga forbindelse mht router og computer og nas! ?

:(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. september 2012 - 19:33 #4
Jeg går ud fra du mener 12 MByte/s, som er sådan ca. 100 Mbit/s.
Et cat5 kabel kan principielt ikke klare mere end 100 Mbit/s
Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 19:50 #5
Ja 12 MByte/s

Er du sikker på at et cat5 kabel ikke kan understøtte mere end 100mbit/s - dvs cirkus 10 MByte/s?
Avatar billede juleulven Nybegynder
11. september 2012 - 20:00 #6
#4 det er nu ikke HELT korrekt... et Cat5e kabel kan godt udnytte alle 4 ledere til 1gbps (op til) men kun over kortere afstande...

Det er godt nok til fortolkning da Cat5e grundlæggende "kun" er certificeret til 100mbps op til 100m

#3 når jeg kopierer via en "SKOD YOusee 1GBPS router" ... kopierer jeg 254mb til min Synology DS411 NAS har jeg ca. 220mbit eller med andre ord kopierer 254mb på ca. 9 sekunder.

Dette kunne nok gøres hurtigere ved følgende ting:
1. sørge for min NAS har mindre tjenester aktive samtidigt
2. bruger cat6 kabel (mindre)
3. forbinde netværket via en REEL switch istedet for en "hobby router/switch".
Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 20:07 #7
Jeg har asus rt-n56u router - cat 5 kabler MAX 1 m lange - og denne nas - jeg overfører med 12MBytes/s og du overfører med 28 MByte/s kan jeg regne ud?

Hvad er det som gør at du kan det og jeg ikke kan :)
Avatar billede chalde Seniormester
11. september 2012 - 20:30 #8
#7 Kan tilføje at jeg kører cat5e over en gbit switch med hhv. 60/40MB/s R/W.
Den primære forskel: NAS'en.
Som skrevet både i #1+2 så er det en lowend NAS du har. Den kan ikke meget, hvilket betyder få funktioner og dårlig performance.
Jeg sidder med en 3 år gammel Synology DS509+, men den performer stadig ganske glimrende for en aldrende NAS.

Man ser desværre ofte at folk køber en billig NAS med forventninger om gode funktioner og høj ydelse, men desværre er de billige lowend box-løsniger (Buffalo, Dlink, WD osv..) bare ikke særligt gode og skuffer ofte.

Du kan se en oversigt over hvordan f.eks. Synology performer her: http://www.synology.com/products/performance.php?lang=dan
Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 21:18 #9
Uanset om den er low price und so weiter - kan det så passe at jeg skal køre med 12 MB/S igennem lan med ovenstående opsætning? forstår det virkelig ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
11. september 2012 - 21:37 #10
Du kan se performance for den gamle version her: http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/29908-buffalo-linkstation-live-review-slower-than-pro-but-media-it-does-show?showall=&start=3
Matcher meget godt mht. skrivehastighed. Læsehastigheden burde være højere, men igen: Det er en lowend NAS du har fat i (jeg har dog oplevet lowend med endnu ringere hastigheder, nede på 6MB/s).

Du kan prøve at køre direkte mellem computer og NAS og se hvordan performance er der (du skal muligvis have fat i et twisted pair netkabel).
Men altså, forvent ikke meget mere end det du får nu.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. september 2012 - 21:44 #11
Der er forskel på Cat5 (100 Mbit/s) og Cat5e (1 Gbit/s).

Men hastighed på overførsel er så yderligere begrænset af processor i NAS, og af harddisken. Billig NAS => Sløv CPU
Avatar billede lense Nybegynder
11. september 2012 - 22:18 #12
Ok.

Jeg har prøvet med en giga switch imellem nu, og alle kabler er cat5e , MAX hastighed er 14mb/s og den svinger mellem 9-10-14 så det må være nassen jo :( syntes det er pænt nedern når de reklamere med giga hastigheder i deres lan protocol.

Så svaret må altså være en røv elendig nas. skriv et svar en af jer tre :) og tak for svar.
Avatar billede lense Nybegynder
18. oktober 2012 - 22:05 #13
svar