Avatar billede mbbs007 Nybegynder
11. september 2012 - 17:02 Der er 3 kommentarer

3D-søjlediagram; ændre "form" på data?

Jeg sidder og tumler med flg. problemstilling og håber der er nogen, der kan hjælpe mig.

Jeg har en mængde excel-data fra vores kvalitetsafdeling på den form, der er illustreret øverst på billedet - http://gupl.dk/684723/ . Det skal forstås som den første fejl (fejlnr 1), der er registreret, er en type "a" og denne fejl er lavet af afdeling "y". Næste fejl (fejlnr 2), der er registreret er en type b og denne fejl er lavet af afdeling "z" og så fremdeles.

Mit ønske er at få disse data over på den form, der ses nederst til venstre på billedet for at kunne tegne et 3D-søjlediagram over dette. Altså en oversigt over hvor mange gange hver fejltype optræder i hver afdeling. Fejltype "a" er sket 0 gange i afdeling "x", 2 gange i afdeling "y" og 0 gange i afdeling "z". Fejltype "b" er sket 0 gange i henholdsvis afdeling "x" og "y" og 1 gang i afdeling "z".

Hvordan gør jeg dette nemmest for ikke manuelt at skulle sidde og tælle hver fejltype og udfylde skemaet?

Mvh

-Mikkel Sørensen
Avatar billede duxz Nybegynder
13. september 2012 - 12:28 #1
Kan du ikke ligge excel filen op samme sted?
Avatar billede duxz Nybegynder
13. september 2012 - 15:41 #2
Har siddet og tænkt lidt over det, og jeg tror at det bliver svært når der ikke er et direkte link mellem fejl og afdeling.

Derudover synes jeg du skal overveje om du virkelig har lyst til at bruge et 3D diagram. Denne type diagrammer er svære at aflæse korrekt fx. kan man i dit eksempel ikke se at der er tale om præcis 1 eller 2 fejl....det ser ud som om det er 0,9 eller 1,9 ydermere er det svær aflæseligt at afd x og afd z har lige mange fejl af type e.

M
Avatar billede mbbs007 Nybegynder
13. september 2012 - 17:26 #3
Jo selvfølgelig, her er den:
http://gupl.dk/684808/

Jeg kom frem til det samme som dig, men tror jeg har fundet en løsning ved fremadrettet at registrere som vist i regnearket under fanen "Ny" - altså ved at ændre lidt på indtastningen og anvende "tæl.hvis"-funktionen.

Ønsket om at bruge 3D-søjlediagrammet er ikke for at få et detaljeret billede af situationen, men blot for at skabe sig et overblik. Desuden er det vist ikke muligt at lave hverken 0,9 eller 1,9 fejl ;-)

Mvh
-Mikkel