Avatar billede msoela Nybegynder
09. september 2012 - 19:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering; afhængighed mellem flere listevalg

Hej herinde

Er det muligt i Excel at gøre flere listevalg afhængige af hinanden i en bestemt rækkefølge.

Det skal bruges ud fra et dataudtræk, hvor der skal laves beregninger på nogle bestemte produkter ud fra nogle, til produktet, tilknyttede værdier.

Et eksempel på "opbygningen": http://www.forsikringsguiden.dk/Bil/Sider/Sporgsmal.aspx?step=1&requestId=430eccd7a0634ee2ad359a151d3effcc

Lidt som på denne side, hvor man (såfremt man klikker i feltet "Indtast selv bilens mærke, model mv"), får en række valg som påvirker indholdet af den efterfølgende rullemenu.

Dataudtrækket er opbygget således:
Kolonne A: Producent
Kolonne B: Model (bestemt af producent)
Kolonne C: Årgang (bestemt af model)
Kolonne D: Version (bestemt af årgang)
Kolonne E: Kostpris (bestemt af version)
Kolonne D: Forældelsesgrad (bestemt af version)

Ønsket er her at man i en anden fane i regnearket har en simpel menu hvor man i 4 forskellige celler, i rækkefølgen oppefra og ned vælger Producent -> Model -> Årgang -> Version

Hvorefter man i 2 forskellige celler derunder henter værdierne fra kolonne E og D som er valgt på baggrund af version.

Spørg endelig hvis ikke ovenstående er fyldestgørende nok :)
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 19:50 #1
Jeps, det kan laves i Excel. F.eks. som datavalidering vha. afhængige lister (INDIREKTE). Jeg får dog ikke selv kigget mere på det, så prøv enten at se denne tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/947073

eller så er der måske en anden som bider til bolle på en mere målrettet løsning.
Avatar billede msoela Nybegynder
10. september 2012 - 17:55 #2
Hej igen

Løsningen i dit link fungerer i og for sig okay. Desværre tages der ikke automatisk højde for datasættets hieraki, da vi jo manuelt er inde og definere hierakiet.

Mit ønske er at man i lighed med vores filterværktøj kan avende hierakisk filtrering i form af listevalg.

Altså at selvom det samme producentnavn vises 120 gange i kolonne A, vil det kun fremgå én gang i listemenu-1. Herefter kan vi så sige at vi i listemenu-2 kun skal kunne vælge de modeller som ligger på linje med det givne producentnavn som er valgt i listemenu-1.
Avatar billede msoela Nybegynder
22. marts 2013 - 13:57 #3
Manglende svar