Avatar billede garant11 Nybegynder
04. september 2012 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Blæser på bærbar "skraber" ved opstart?

Hej allesammen.

Jeg sidder med et mærkeligt problem.
Når jeg tænder for min bærbar kommer der en "skrabe" lyd fra blæseren, som om der sidder en lille genstand i blæseren som støder på. Men det mærkelige ved det hele er at den gør det kun i cirka 2 sekunder lige når jeg tænder for bærbaren. Efter det, køre blæseren som den skal, lydløs og uden at komme med en skrabe lyd.

jeg overvejer at skille den forsigtigt ad og tjekke, evt fjerne problemet men før jeg overhovedet vil kaste mig ud i det, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen som har haft samme problemer eller kender til problemet??
Måske er det noget der kan ordenes uden at skille bærbaren ad??

Det er HP Pavillion g6. Jeg har linket til et billede som viser den side af bærbaren hvor blæseren er.

http://www.mega.pk/items_images/4746Hp-pavilion-g6-2.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2012 - 16:49 #1
blæsere er typisk monteret på bladfjedre (ikke kuglelejer) pga plads - og disse kan være en anelse skævt justeret. Men du skal nok have fat i noget 'urmager' værktøj for at kunne justere det ind. Måske kan en anelse af en dråbe smørelse gøre det.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2012 - 16:52 #2
smørelse - tjek en kvinde (diskriminerende, jeg ved det) i omegnen - nogle ligger sikkert inde med en lille tube-noget med symaskineolie, og det er lige skabt til små roterende dimser.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2012 - 17:05 #3
Skrabe lyd kan vel også være snavs der sidder omkring blæseren den lige skal fjerne i opstarten.
Hvor gammel er den og har den nogensinde blevet renset i blæseren?
Avatar billede garant11 Nybegynder
04. september 2012 - 17:08 #4
Okay, mange tak claes57.

Tror faktisk det er det med smørelse, for det er først idag at den begyndte at "brokke" sig.
Vil du lægge et svar op?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2012 - 18:13 #5
bare luk selv. Men jeg ville vente noget tid med at pille ved maskinen hvis det bare er et par sekunder ved start - og ikke åbne selv før reklamations-tid var udløbet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2012 - 19:00 #6
Havde det ikke været bedre at få den repareret lige før den udløb?
Så burde forhandleren jo gøre det kvit og frit, og samtidigt ville pc blive rengjort indeni.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2012 - 19:12 #7
du får ikke maskinen åbnet for en 2 sekunders mislyd ved start.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2012 - 19:25 #8
Nej men er der et halvt år til at reklamationen udløber ud kan det jo tænkes den til den tid, skal køre væsentlig længere før lyden forsvinder. Og er det et lejeproblem vil dette jo så sikkert så være udslidt.
Avatar billede garant11 Nybegynder
05. september 2012 - 20:26 #9
Nej. Jeg giver den lige lidt tid inden jeg begynder på noget.

Tak for hjælpen. :-)