Avatar billede bdef Novice
23. august 2012 - 08:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Raptor vs. SSD

Jeg er ved at bygge en server til vores lille hjem (ikke firma) og har 2 diske, hvorpå den ene bruges til data (film, musik m.m.) og den anden til backup af disse.
Til OS, programmer og brugernes private data har jeg pt. en gammel 80 Gb disk jeg har arvet. Nu tænker jeg i enten en brugt raptor eller en SSD, for at få den lidt hurtigere. Jeg kender bare ikke meget til SSD markedet, men er fristet af søgetiden = 0ms. jeg tænker at 60-90 Gbyte er nok.

Af forskellige årsager har jeg valgt at det skal være en ComputerSalg.dk har og til max 800kr. hvis det skal være en SSD.
Hvilken af deres er bedst?
Avatar billede dumle29 Nybegynder
23. august 2012 - 08:17 #1
ved godt at den er en slat over budget, men dette er en dejlig SSD :)

http://www.computersalg.dk/produkt/998971/ocz-vertex-4-series-solid-state-drive-
Avatar billede dumle29 Nybegynder
23. august 2012 - 08:30 #2
Skal siges, at jeg ingen erfaring har med raptor diske. Grunden til at jeg ville foretrække denne disk over andre SSD'er i samme prisklasse, er at denne bruger den såkaldte Indilinx controller, hvor mange af de andre bruger sandforce controllere.

Sandforce controllerne er hurtige, men de napper lidt af pladsen på harddisken, da de opnår deres hastighed gennem komprimering af de data den skal overføre. Dette betyder at ukomprimerbare data, som allerede komprimerede mapper (.zip .rar osv.) ikke opnår samme hastigheder.

Indilinx controlleren benytter ikke komprimering, og reservere derfor heller ikke en lille slat af harddisken. Så på papiret skulle den være omkring ligeså god ved almindelige data, og hurtigere ved ukomprimerbare data.
Avatar billede bdef Novice
23. august 2012 - 08:39 #3
Avatar billede bdef Novice
23. august 2012 - 08:49 #4
Hvad med: Corsair Force Series GT?

Den findes både i 60, 90, 120 GByte
Avatar billede dumle29 Nybegynder
23. august 2012 - 10:25 #5
For en 120 gb koster det det samme. Jeg vil sige at 120GB er minimum, da du der har plads til os og lidt ekstra. Der ryger jo også lidt i formateringen af drevet. Ud over det benytter corsair force sig af førnævnte sandforce controllere, da indilinx, så vidt jeg husker, er eget af ocz.
Avatar billede dumle29 Nybegynder
26. august 2012 - 23:46 #6
Jeg har læst lidt omkring, og fortrækker nu samsungs SSD'er. Mere precist, 830 serien

De har også lavere kapaciteter som du ønsker :) 64GB for 600
http://www.computersalg.dk/produkt/550640/samsung-830-series-mz7pc064d-solid-st

og 128GB for 800
http://www.computersalg.dk/produkt/906477/samsung-830-series-mz7pc128b-solid-st

Grunden til at jeg fortrækker samsungs, kan jeg godt gå ind i hvis du vil, men ligenu vil min seng have mig :P
Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 07:37 #7
Tak for din viden. Kast et svar...
Avatar billede bdef Novice
08. september 2012 - 11:36 #8
ingen svar, så jeg lukker den bare...