Avatar billede Novice-1 Forsker
22. august 2012 - 09:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Redigeret foto skal fremkaldes i 10 x 15 !! (gimp?? eller..)

Hjælp!!!!!!!!!!
                for nogle år siden brugte jeg gimp til at ændre billedstørrelsen med
eksempelvis når jeg havde!! klippet i billedet

bagefter!!!  kunne man så bestemme hvilken!!! del af billedet der skulle fremkaldes i et givet format -eksempelvis  10 x 15 cm

jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvordan det lige var jeg gjorde -men forgæves

jeg har prøvet med skaler billede
henholdsvis billede til udskrift
men uden at jeg kan få det til at virke
så  hvad jeg lige gør galt !!!???

JEG KAN IKKE ENGELSK så nul  henvisning til engelske hjemmesider

på forhånd 1000 tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
22. august 2012 - 10:40 #1
hent irfanview + dansk sprogmodul og udvidelser (plugins)

åben billedet med irfanview - træk cursor, så du markerer det felt, du vil have.
Vælg Rediger / beskær - til markering (eller bare Ctrl+Y)
Vælg Billede / Skaler (eller bare Ctrl+R) marker enheder til CM, og angiv bredde til 15 - bliver højden så over 10, så ret højde til 10 (bredden bliver så lidt mindre).
Derefter gemmer du billedet Filer / Gem som... (eller bare S)
og navngiver det redigerede billede.

Du kan også let fjerne 'røde øjne' på personer - marker øjet/pupillen i billedet, og tryk Shift+Y
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2012 - 11:47 #2
Hvis du i et af dine foto programmer som ved pilen kan du bruge den Her bruges Paint Shop
http://gratisupload.dk/vis_billede/683957/
Avatar billede Novice-1 Forsker
22. september 2012 - 10:21 #3
hej
    ked af  der er gået så længe
send lige et svar, begge to, så jeg kan få lukket tråden.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2012 - 11:00 #4
bare hold mig ude af point
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. september 2012 - 11:22 #5
Dito!
Avatar billede Novice-1 Forsker
22. september 2012 - 13:56 #6
så bliver jeg jo desværre nødt til selv at tage dem for at få lukket

men tak alligevel