Avatar billede Novice-1 Forsker
19. august 2012 - 07:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kan fotohandler fremkalde foto gemt i XCF format

Jeg har, for en bekendt været ved at redigerer foto i GIMP, der automatisk gemmer i XCF format.
Nu er spørgsmålet, hvorvidt en mindre fotohandler automatisk kan håndterer dette format?

Hvis ikke, findes der så et gratis program der kan omdøbe alle!! filer på een gang

-jeg har for år tilbage brugt en gammel version af gimp
og mener!! billederne dengang automatisk blev gemt i det format de var optaget i?

på forhånd tak.
Avatar billede Novice-1 Forsker
19. august 2012 - 07:48 #1
Tillægsspørgsmål
                samtidig har jeg været ved at beskære billederne så de ønskede motiver kom mere i centrum.
Så nu må jeg velsagtens også til at tilrette dem endnu engang
så fotohandleren  sår dem fremkaldt i 10 x 15
kan nogen her på morgenkvisten!! huske hvordan at jeg ændre til 10 x 15
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2012 - 08:56 #2
Brug irfanview. Kan både croppe/resize og ændre filformat (kræver muligvis plugin, findes også på deres side) i batch.
http://www.irfanview.com/
Avatar billede Novice-1 Forsker
19. august 2012 - 09:59 #4
Jeg glemte at sige, at jeg ikke kan eet ord engelsk!

tak til mitter for link til cropping
og chalde,  syntes ikke umiddelbart/ i farten jeg kan se hvordan ifranview kan omdøbe hel mappe
-

eller hvordan jeg kan bruge  programmet -i mit tilfælde til -lige nu-  kun at justerer farverne lysere/mørkere

skal være færdig med et hav af billeder om en time eller to, inden veninden forsvinder ind til langtbortistan.

det letteste for mig ville jo være
hvis jeg automatisk kunne få gimp tii at gemme billede i samme format det var optaget i eller jpg

har startet med at bebskære i xnview,  hvorefter jeg nu er startet med at justere farver i GIMP  - gøre lysere/ mørkere
--og her er det så at GIMP automatisk vil gemme i XCF format
Avatar billede Novice-1 Forsker
22. august 2012 - 09:10 #5
Hjælp!!!!!!!!!!
                for nogle år siden brugte jeg gimp til at ændre billedstørrelsen med
eksempelvis når jeg havde!! klippet i billedet

bagefter!!!  kunne man så bestemme hvilken!!! del af billedet der skulle fremkaldes i et givet format -eksempelvis  10 x 15 cm

jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvordan det lige var jeg gjorde -men forgæves

jeg har prøvet med skaler billede
henholdsvis billede til udskrift
men uden at jeg kan få det til at virke
så  hvad jeg lige gør galt !!!???

eller skal jeg oprette nyt spørgsmål??

på forhånd 1000 tak!
Avatar billede milter Ekspert
23. august 2012 - 13:28 #6
Avatar billede Novice-1 Forsker
22. september 2012 - 10:25 #7
ked af der er gået så længe
milter lægger du lige et "svar" så jeg kan få lukket
Avatar billede milter Ekspert
22. september 2012 - 10:49 #8
Kommer her