Avatar billede kjgizmo Novice
18. august 2012 - 12:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ikke muligt at installere styresystem på harddisk eller starte tidligere..

Jeg har fået nogen seriøse problemer med min stationære computer.

Har anskaffet ny harddisk, da jeg gerne ville have en større, og ligger en ghost-fil over med mit nuværende Win-7.
Da jeg vil starte computeren med dette, vil den ikke starte. Lige efter Bios siger den der ikke er noget styresystem på harddisken. Jeg forsøger så at indsætte de gamle harddiske der virker og indeholder de styresystemer jeg har brugt indtil dags dato. Selv disse siger den der ikke indeholder noget styresystem og system filer. Så heller ikke her vil den starte..

Når jeg indsætter en Win disk for at installere forfra, siger dette at den valgte harddisk ikke er compatibel med win-installationen
Til dette har jeg forsøgt
- oprette partition på harddisk inde i installationen
- have en ren partion klar
- installere på en partition allerede indeholdende windows

Alt bliver afvist, selv med en sprit ny harddisk

Den siger jeg ikke har læse/skrive rettigheder til harddisken og den ikke er win compatibel..

Har haft alle harddisk ude og mounte som eksterne, alle virker og der er mit "gamle" styrestem på den ene som jeg har brugt til nu

Modtager meget gerne hjælp her.....

Benytter Win-XP PRO og Win-7 PRO
18. august 2012 - 12:47 #1
BIOS - Load default ?
Avatar billede kjgizmo Novice
18. august 2012 - 13:16 #2
Den er lige forsøgt også. Det havde desværre ikke nogen effekt..

Lige efter Bios siger den følgende: No drives detectived

Men når man går ind i bios kan man se harddiskene er tilsluttet korrekt, samme gælder når win installations disk kommer i.

Skal jeg overveje at flashe helt ny bios eller hvad kan der være sket ?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2012 - 14:55 #3
Hvor stor er den HDD? hvis den er større end 2TB kan windows ikke køre den som MBR. Så skal den i Diskhåndtering omdannes til GPT.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
18. august 2012 - 15:08 #4
hvad er rækkefølgen på opstart i bios? har du kun koblet den ene disk på?
Avatar billede kjgizmo Novice
18. august 2012 - 18:56 #5
Den nye harddisk er på 2 T. Den er dannet ud i mindre partitioner, men stadig ingen held.

Har dog kørt den retur igen som ekstern da jeg får mere ud af det der alligevel.

Den gamle harddisk hvorpå Win 7 allerede ligger og har været benyttet hele tiden er kun 500 GB. Men selv ikke engang denne bliver accepteret nu.

Der er kun denne ene harddisk mounted nuværende, da jeg gik tilbage min gamle opsætning inden den nye harddisk. Men selv ikke dette virker som sagt nu. Hvor jeg får samme fejl melding på.

Jeg har aldrig før oplevet denne situation så håber nogen kan hjælpe mig her.
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. august 2012 - 20:15 #6
Hvad med AHCI
i BIOS?
Avatar billede kjgizmo Novice
19. august 2012 - 00:43 #7
Er lige kommet hjem fra job og forsøgt mig med at lave om i instillingerne i bios til AHCI, men desværre samme problem endnu

Vil det hjælpe hvis jeg prøver at hente den nyeste bios og flashe den ??

Jeg er godt nok ved at løbe tør for forslag og ideer, for skal have den igang igen da jeg har meget vigtigt arbejde på den.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 04:33 #8
2TB er ok. Det hjælper ikke at opdatere bios. Når du sætter den HDD til en anden PC som ekstern, står den da, i Diskhåntering, som Online?
Avatar billede kjgizmo Novice
19. august 2012 - 09:16 #9
Ja det gør den. Den booter fint fra en anden computer uden nogen problemer..

Men lige pt har jeg også den gamle sat til igen hvorpå der allerede er installeret win-7, men ikke engang den kan jeg få lov at loade lige nu.

Den siger "No Drives Detected", også selvom når jeg går ind i bios så kan jeg se harddisken og via bios-flash kan jeg endda se de forskellige system filer og alt i win-7 installationen som har kørt indtil nu
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 13:57 #10
Det lyder som om det slet ikke er HDD, som bliver fundet under opstart. Det kan jo skyldes fejl i HDD kontrolleren, men der sidder vel ikke en USB stick i? eller sidder der noget i kortlæseren? - hvis du da har sådan en.
Avatar billede kjgizmo Novice
19. august 2012 - 14:18 #11
Der sidder mus i usb og lidt andet men det er ikke engang tændt. Lige pt er det kun mus der sidder i usb under opstart.

Har ikke kortlæser tilsluttet :-)

Hvad kan man gøre med den harddisk conttoller.? Og hvor finder jeg eventuelt dens instillinger henne..?
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 14:55 #12
Jeg har lige læst at Moderne disk-controllere er integreret i drevet. Man kan også købe dem som pci http://olsens-it.dk/133-harddisk-controllere. Men det er ikke noget jeg kender til. Og vi ved jo ikke, om det er kontrolleren som fejler.
Jeg går ud fra, at du ved install af windows booter på et CD/DVD drev og så får beskeden om ingen HDD?
XP kan ikke installeres når AHCI er sat til. Windows 7 kan install. med og uden. XP er fin at boote op på, da man under install. får et godt overblik over hvad der er af partitioner, og om de er formateret.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 14:57 #13
Ps. de kontrollere i linket er nu nok kun til eksterne HDD.
Avatar billede kjgizmo Novice
19. august 2012 - 21:16 #14
Når jeg booter en win installation, kan den sagtens finde alle partioner jeg har lavet og kan ændre/slette og oprette nye.
Når jeg dog vælger den som jeg vil installere på, siger den at den valgte partition ikke er compatibel med windows. Selv ikke den partition der allerede er windows på
Dette gælder både for win-7 + XP

Når jeg bare booter min computer normalt får jeg meldingen: "No drives detected"
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 23:09 #15
Jeg må desværre sige, at jeg fatter det ikke. Jeg har været på google for at finde noget tilsvarende, men fandt ikke noget brugbart. Jeg har heller ikke før set, her på Eksperten, at der ikke kan bootes på en allerede installeret windows - undtagen selvfølgelig, hvis MBR mangler, men så skrives der det.
Det jeg har set er, at der ikke kan skrives til en kørende windows, eller at rådene ved installations problemer er, at der mangler en Sata driver. Men det kan jo ikke være tilfældet med windows 7
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 23:15 #16
Ps. Prøv, når du booter på den gamle disk med windows, at frakoble dit CD/DVD drev først.
Avatar billede kjgizmo Novice
21. august 2012 - 14:04 #17
Så kom der styr på maskinen igen

Fik fat i min forhandler og fik en anden harddisk igen for at prøve med den.
Denne gang virkede det og har kunne installere win-7 og fået hele system op at køre igen. Så nu er den klar og fungere igen.. :)

Smid lige et svar så uddeler jeg point..

Var en harddisk controller der har drillet denne omgang
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2012 - 14:10 #18
Tak men jeg samler ikke på point:)
Avatar billede kjgizmo Novice
21. august 2012 - 14:16 #19
Ok.. Men mange tak for hjælpen

Er virkelig rart at have den oppe at køre igen. :-)