Avatar billede Nervatos Seniormester
17. august 2012 - 17:26 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Spejlreflekskamera - hvilket kamera skal man vælge

Hej alle.

Nu vil jeg ikke spørge, hvilket mærket der er bedst. Da det oftest er en smagssag.

Min kæreste og jeg, vil meget gerne købe et spejlreflekskamera. Som vi kan have med på ferie, det skal bruges til at tage billeder af natur, protræt, sport mv.
Vi har et Canon digital ixus110 is 12.1 mega pixels. Det har vi været glade for, så vi overvejer nok mere Canon frem for Nikon. Men man kan hurtigt skifte mening :o)

Efter hvad jeg har læst mig frem til, så er det ikke selve kamerahuset som er det vigtigste. Det er linserne, så der må vi have en hånd også. For vi har absolut ikke forstand på tingene.

Umiddelbart har jeg haft kigget lidt på Canon 7d, men da jeg ingen erfaring har. Så søger jeg derfor lidt råd hos Jer.

Budget: Max 10.000 kr. Er der noget specielt, så det kommer lidt over. Så tager vi den derfra, det skal ikke være det, som ødelægger muligheden for et super spejlreflekskamera.

Rigtig god weekend og foreløbig tak for Jeres tid.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2012 - 19:58 #1
Hej.
Uha, der er basis for en religionskrig med sådan et spørgsmål. Jeg er selv hobbyfotograf og købte et Nikon D90 da det kom på markedet. Umiddelbart ville jeg kigge i den retning igen og med dit budget er der oven i købet plads til et par fede objektiver sammen med det. Sørg for en 50mm., måske sammen med noget 70-200mm. evt. suppleret med et Lensbaby Muse eller Composer - så er der noget at lege med. Husk et sæt filtre og en anstændig taske til grejet.
De bedste hilsner
Avatar billede Nervatos Seniormester
17. august 2012 - 20:06 #2
Hej CRKrogh

Tak for dit svar.
Det er ikke lige meningen, at jeg skal starte en krig her på sitet. Det var bare mere, så man kunne sætte sig ind i hvordan jeg havde set på tingene. :o)

Når du snakker omkring objektiver, er det så omkring zoom og/eller hvordan den tager billeder f.eks. når det er mørkt?

Jeg beklager meget, hvis det er lidt for dumme spørgsmål :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2012 - 20:17 #3
Hej igen.

Tallene er brændvidden - se det på denne måde:
50mm. er et godt standardobjektiv, selv til portrætter.
70-200mm. er en zoom, ikke så kraftig men ok til det meste.
Lensbaby'en er en legedims, der kan bruges til f.eks. at tage et billede i en blomst - bien i fokus bliver skarp og kanterne blødes op; det smarte her er at fokus IKKE behøver at være midt i billedet. Meget cool effekt.
Hvis du gerne vil fotografere i meget lidt lys, skal der enten et meget lysstærkt objektiv til (de bliver hurtigt dyre) eller have en god flash, der som regel er billigere. Flashen kan man så også lave nogle sjove ting med, det er så en helt anden sag.

/Carsten
Avatar billede sadolin1978 Novice
17. august 2012 - 20:19 #4
jeg ved ikke om du har set i de forskellige tråde der er herinde, men ja det er lidt en krig mellem Canon og Nikon.
Her i huset har vi selv en Canon EOS 550D og er tilfredse med det.

her er et link til en af de tråde der køre herinde om det hjælper ved jeg ikke

http://www.eksperten.dk/spm/964269#reply_7951855?ext=comon

ellers er mit råd tag ud og prøv at have det i hånden, spørg ind til funktioner, og ellers hold jer til dem der har erfaring med spejlrefleks som Canon Nikon Casio
Avatar billede Nervatos Seniormester
17. august 2012 - 20:30 #5
CRKrogh:

Hej.

Det begynder at give lidt mere mening.
Med hensyn til flashen og aften, der havde jeg bare store problemer med mit alm. kamera. Billederne blev helt sløret og ødelagt. Slog jeg flash fra, så kunne man intet se, pga. det var aften. Så det ville jeg jo meget gerne undgå med det nye kamera. :o)

sadolin1978:

Hej.

Jeg havde ellers søgt på ekspertens søgemaskine, men jeg fik en masse gamle tråde frem. Så det opgav jeg til sidst. Men nu vil jeg da lige kigge lidt nærmere på den også.

Da jeg var i Elgiganten for noget tid siden, de havde en masse kameraer. Dog havde de ikke de modeller, som jeg havde læst om. De sagde de kun var net salg, og var for dyre at have i forretningen.
Så man skal vel finde en rigtig foto forretning, for at mærke på dem.
Avatar billede asbury Praktikant
17. august 2012 - 21:55 #6
Jeg tror at du som der er blevet nævnt ville kunne blive tilfreds med canon D550 har selv sådan et og det fungere rigtigt godt.
Prisen er helt fin og med et budget på 10 så har du plads til en rigtig god objektiv.  Det som du får ved et dyrt hus har du også med dette kamera og som du selv har set så er det objektivet der er vigtigt. Hvis du skal ud i flash så er du oppe imellem 2 - 4000 kr hvis den skal være god.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2012 - 22:03 #7
Hej igen.

Ja, begrænsningere bliver meget synlige når lyset svinder. Det er her, et lysstærkt objektiv kommer til sin ret. Og jo netop argumentet for et SLR, at du kan vælge det objektiv, der passer til opgaven. Med risiko for at få ørerne i maskinen, vil jeg påstå at der ikke findes noget kompakt alternativ, der bare løser det hele "ud af kassen".
Men glæd dig til en helt ny vinkel på din foto-hobby, uanset mærke bliver det en helt ny verden.

/Carsten
Avatar billede Bodillen Nybegynder
19. august 2012 - 22:15 #8
Jeg synes, du skal købe et hus, som ligger godt i hånden og et allround zoomobjektiv - selv har jeg et canon D600 med en 18-135mm linse (svarer til 30-220mm brændvidde). Gem de sidste 2-4000 kr til du kender dit kamera og kender dine behov. Hvis du gerne vil fotografere i lav belysning, er et lille stativ en god løsning, men du vil under alle omstændigheder få bedre resultater med et SLR
Avatar billede tiger_dk Mester
07. september 2012 - 10:54 #9
jeg har lige fået sådan et kamera her http://www.eksperten.dk/spm/968568 , det var måske også en mulighed !
Avatar billede tiger_dk Mester
07. september 2012 - 10:59 #10
i den her http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?t=37304 er omkring, en der skal have et objektiv til hans cannon kamera !
Avatar billede Nervatos Seniormester
08. september 2012 - 02:36 #11
Hej Alle!

Jeg takker for Jeres tid og informationer, men da der er sket lidt i familielivet herhjemme. Så er det sat lidt på standby, venligst læg et svar: CRKrogh, sadolin1978, Bodillen samt tiger_dk.

Endnu engang, tak for hjælpen!
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. september 2012 - 11:20 #12
svar 1
Avatar billede tiger_dk Mester
08. september 2012 - 13:14 #13
ping..
Avatar billede tiger_dk Mester
18. september 2012 - 09:55 #14
Du skal huske, at udgive point, så spørgsmålet kan blive lukket !