Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 13:03 Der er 14 kommentarer

pc booter men lukker ned efter 2 sek

pludselig i dag vil min pc ikke starte op, den prøver og alt starter blæsere, HDD, led lys på MB, og alt virker rigtigt, men efter 2 sek lukker den ned, efter 5 sek prøver den så igen at starte med samme resultat og dette gør den indtil jeg tager strømmn fra.

jeg har prøvet alt fejlfinding jeg kan finde på, alt er taget ud af kabinettet får at sikre den ikke kortslutted noget sted alt unødventigt er taget fra, der er prøvt en ny PSU, ny CPU køler, 1 af 2 ramblokke er fjernet og alle kombinationer med skift af ram og slot er prøvet. jeg har prøvet at bruge en anden power knap, så med MB på bordet CPU, CPU-køler og en ram blok vil den stadig ikke starte.

jeg har ikke en anden CPU eller et andet MB så jeg kan teste disse.

Så god ideer modtages meget gerne, har jeg glemt at prøve noget???

jeg prøvede for 14 dage siden at overclocke min CPU men kun med det program der følger med MB, i ved hvor man kan vælge "turbo" og dette har virket fint siden, den har kørt en nat med prime95 samt med intel burn test uden problemer og med maks temp på 72.

MB: Gigabyte GA-Z68XP-UD4
CPU: i5 2500K
PSU: Corsair CX430
HDD: OCZ Agility 3
GPU: intern på CPU
RAM: Corsair XMS3 2x4 GB
CPU-Køler: Corsair H70
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 13:35 #1
Det kan jo være strømforsyningen som svigter på et af områderne.
Avatar billede brasso Forsker
13. august 2012 - 13:44 #2
Har du testet HD'n i en anden maskine?
Hvis motherboardet har en fejl, blejer der at komme en serie bib-lyde i opstarten, som kan fortælle, om der er evt. fejl i hardware tjekket Men hvis jeg læser din beskrivelse rigtig når maskinen forbi dette tjek.
Men desværre tyder det mest på at din CPU er stået af.
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 13:44 #3
hej jorn-a

Tak for dit svar, men som jeg har skrevet har jeg prøvet en anden PSU med samme resultat.
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 13:50 #4
Hej brasso

Tak for dit svar, jeg har prøvet med en anden HDD. og der kommer ingen bip-lyde (det plejer der ellers når man starter den) jeg ved ikke om den når forbi noget tjæk, den er tændt maks 2 sek, skærmen når ikke at registrere at den er tændt.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 14:03 #5
Nå for søren, ja du har du da også, jeg læste forkert.
Men så må det jo som brasso skriver, være cpuén, eller bundkortet, og det er virkelig surt show fordi det er så vanskeligt at konstatere.
Jeg har selv Gigabyte GA-970A-UD3 med samme mulighed for overklokning, men har ikke prøvet den fordi cpuén jo bliver varmere og ventilatoren løber - forhåbentlig - stærkere. Jeg er bange for at det slider, og at ventilatoren begynder at støje. Og med AMD 4 kerner med 4,1GB har jeg rigelig til mit brug.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2012 - 14:10 #6
Kører du med intern grafik?
samme måde opfører Hp 6000/9000 sig på når grafikchippen er defekt.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 14:17 #7
Jeg kommer pludselig i tanke om, at beskrivelsen med tænd og sluk, var præcist det jeg oplevede engang med en Acer Aspire. Den kom til reparation på garentien, og da den kom tilbage stod der, på følgesedlen, nyt bundkort.
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 14:26 #8
jorn-a: nu har jeg en rimelig kraftig køling på og da det er vandkøling er der ingen blæsere til at køre hurtigt, og en idle tmp på omkring 35 grader og 72 under prime95 skulle da være fint nok, jeg gik ud fra at det var et "sikkert" overclock da den jo ikke bliver overdrevent overclocket på den måde, og hvis man ser hvormget andre CPUer bliver clocket og holder mange år så skulle det være sikkert nok. Men er det derfor så må jeg jo købe en ny det er jo min egen skyld ;)

Jeg oprettede mere tråden for hvis der var nogl ting jeg ikke selv havde prøvet, det er surt at sende en CPU til rep/købe en ny, og så finde ud af at det var noget helt andet ;)

Pokot: ja som skrevet køre jeg med intern grafik, men hvis det er det der er gået er det vel også en ny CPU.
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 14:30 #9
der er vel ikke nogen der bor i nærheden af mig (Dianalund/væstsjælland) der har et MB til at teste min CPU eller en CPU til at teste mit MB?

Jeg tager gerne et par øl eller sodavand med til gengæld for tiden i bruger det skulle ikke tage mange 5 min ;)
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 15:14 #10
Jeg er desværre dobbelt udelukket. Bor i København og kører med AMD hvor du har Intel.
Avatar billede jokkejensen Novice
13. august 2012 - 15:27 #11
Har du prøvet at clear cmos hvis du kører med en oc profil?

Ellers mens den står og genstarter, lige følt dig frem med en forsigtig finger på de forskellige chips, cpu, ram, gpu og selve mb chipsettet, om noget skulle føle uhensigsmæssigt varmt (min 70+)
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 15:32 #12
jorn-a: jeg har også altid kørt med AMD dette er min første Intel og se hvad der sker ;)
Avatar billede gunni Nybegynder
13. august 2012 - 15:53 #13
jokkejensen: ja jeg har haft batt ude for at clear cmos og intet liver varmt, tak for dine forslag.

problmet er tilsyneladend blevet værre, nu når jeg prøver at tænde starter den ikke i 2 sek, nu får den kun strøm i et split sekund kun lige nok til at blæserne køre en omgang og led-dioden på MB blinker hurtigt, og den prøver hæller ikke selv igen efter 5 sek. det er da mærkeligt tror mere og mere at det er MB !?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 17:15 #14
Ja det tyder på bundkortfejl, men måske skulle du, for en sikkerheds skyld, prøve at starte helt uden harddisk, CD/DVD, og USB stick, hvis der sidder sådan en i?