Avatar billede kryderbolle Nybegynder
07. august 2012 - 13:09 Der er 10 kommentarer

Port overvågning af linksys router

Hej Eksperter.

Jeg har en 30/30 forbindelse fra sydenergi og en trådløs Linksys router (WRT54GL med nyeste firmware). Jeg bor ude på landet og der er ingen andre netværk i nærheden.

Når jeg laver en speedtest på forbindelsen med hardwire, får jeg en hastighed på ca. 35/40 (tak for den ekstra hastighed sydenergi). Og når jeg går trådløs ligger den på ca. 15/17. Det tab i hastighed kan jeg godt leve med. Det er ikke det der er mit problem...

Her i weekenden bestemte jeg mig for at prøve Star Wars: The Old Republic, som er en 25GB stor download. Til min store overraskelse ville den kun hente med ca 150k/s. Det kunne ikke være rigtig, så jeg smed et netværksstik i istedet og vupti lagde den på 3m/s. Gik tilbage til trådløs og ned på 150k.

Også var det jeg tænkt: "Hvad fan... sker der lige her??". Når den køre 3m/s wired, burde den køre 1.5m/s trådløs.

Også var det jeg begyndte at søge på nettet, og lærte lidt om portforward. Desværre kunne jeg ikke finde nogen beskrivelse af hvilke port SW:TOR skal bruge. Det eneste jeg fandt var et "spillet selv får åbnet de porte det skal bruge".

Har derfor et par spørgsmål:
1. Er der en måde jeg kan se hvilke porte der er i brug, så jeg kan åbne dem?
2. Kan man kun forward en port til EN computer? Har flere comps der gerne alle skulle få optimal hastighed.
3. Eller er mit problem måske noget helt andet, som kan løses på anden måde?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. august 2012 - 13:21 #1
http://goo.gl/fRpBD
giver en liste af alle porte (åbne og lukkede)
Avatar billede kryderbolle Nybegynder
07. august 2012 - 19:53 #2
>Claes57
Den giver mig bare hvad der er åben.

Jeg har brug for at vide hvilke porte mine programmer prøver at tilgå. Altså en eller anden form for trafik overvågning, der detecter hvilket IP:porte der bliver tilgået. Og endnu bedre hvilket der IKKE kommer frem (altså dem der bliver denied i min router)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. august 2012 - 20:02 #3
har du sat kryds i 'vis lukkede porte' (eller hvad det nu lige hedder)?
Avatar billede kryderbolle Nybegynder
08. august 2012 - 08:24 #4
Jeg har ikke brug for at vide hvad der er åben og lukket i min router. (Selvom det forhåbentlig kan ses som en bivirkning i det program jeg faktisk har brug for)

Jeg har brug for at vide hvilke porte min computer prøver at tilgå.

Som sagt har jeg et program (SW:TOR i dette tilfælde). Dette program har en langsom download, som jeg tror skyldes, at de porte det skal bruge er lukkede. Mit problem er at jeg IKKE ved hvilke porte der er tale om.

Altså har jeg brug for at vide hvilke porte min computer prøver at tilgå. Og endnu bedre om netværkspakkerne kommer frem (for så ved jeg om porten er lukket eller ej)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2012 - 09:24 #5
The help center says that opening certain ports (8995, 12000-12999) may help the game run better.
jf http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=79336
Avatar billede pretttyfly Praktikant
08. august 2012 - 16:53 #6
jeg vil lige stoppe jer her, hvis du siger du trådløst syncer op til din router med 15/17 så stemmer det også 100% overens med en download hastighed.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
08. august 2012 - 16:54 #7
den download hastighed (150 kb/sec)
Avatar billede kryderbolle Nybegynder
09. august 2012 - 08:22 #8
>pretttyfly

Øhhhh nej. 150kb/s er ikke lig en 15 Mbit hastighed.
1.500kb/s (eller 1.5mb/s) er lig en 15/17.

Nu går vi måske skævt med hinanden pga. af store og små bogstaver og mega byte vs. mega bit. Og det var derfor jeg gav mine hastigheds eksempler:
Kablet: 3Mb/s
Trådløst: 150KB/s

Et fald i hastighed på gange 20... Og det er uholdbart. Altså er der noget galt... En halvering af hastigheden fra kablet til trådløst er til at forstå. Men ikke gange 20.
Avatar billede kryderbolle Nybegynder
09. august 2012 - 08:23 #9
Og nu fik jeg rodet med store og små bogstaver igen. Men jeg går ud fra I forstår hvad jeg mener...
Avatar billede pretttyfly Praktikant
09. august 2012 - 09:37 #10
åh jeg havde læst forkert, det kan jeg godt se nu, undskyld. :)