Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 12:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad server hardware skal jeg have fat i ?

Hej alle jer på Eksperten

Jeg kan godt lide at bruge min fritid på fifle rundt med serverer og lig. Jeg vil nu gerne tage det videre til næste stadie men er faktisk lidt usikker på hvad jeg skal have fat i.
Jeg har tænkt på at købe en Rackserver 1U men ved faktisk ikke hvad forskel der er til 1U og 2U, herudover skal jeg bruge serveren til at køre Gameservers og eventuel web projekter.
Hvis der er nogen der ude som ved noget eller ved hvor jeg eventuelt kan læse mig frem til det ville det være en super hjælp.
Avatar billede chalde Seniormester
01. august 2012 - 12:47 #1
Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 12:52 #2
Ah ok gætter på det så har noget at gøre med hvor meget man kan ungraderer serveren om nødvendigt. Så mangler jeg bare at finde ud af om det er god nok løsning at bruge en rackserver eller ej til Gameservers.
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 13:02 #3
#2:
Helt præcist er forskellen på 1U og 2U hvor høje de er. Det siger intet om hvor meget plads den har, hvor mange ram, hvor stor en processor. KUN at den fylder én enhed i et rack.
Størrelsen på Rackskabe er defineret ud fra en standard der bruges inden for alle enheder til Rackskabe. Så lige gyldigt om du er på en TV station eller hos en webhost, eller hvor du er, ved man præcist at 1U er det der svarer til én enhed i skabet.
Som du også kan se i linket i #1, er 1U det der svarer til 3 "skruehuller" i racket. Ligeledes fylder en 2U genstand jo så sjovt nok 6 skruehuller.

Har altså intet at gøre med om serveren kan opgraderes, betyder blot at den fylder mere. (Dog hænger det jo så ofte sådan sammen at desto større serveren er fysisk desto mere kan man fylde i den ;o)

Desuden vil det være ret dumt (hvis du spørger mig) at købe en server byttet til Rack hvis du kun skal have én stående. Fordelen ved et rack er (udover standard målene) at det hele kan stå "kompakt" i et skab, som man typisk har koblet på selvstændig køling (altså med aircon i racket).

Hvis du blot skal have én maskine, så køb en selvstændig enhed så ikke du skal til at købe et helt rackskab.
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 13:08 #4
at købe en server byttet til Rack skulle naturligvis have været at købe en server bygget til Rack
Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 13:26 #5
Så du mener at jeg skal købe en Server PC istedet for en Rackserver?
Efter som jeg ikke skal I gang med det helt store?
Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 13:27 #6
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 13:37 #7
Altså fordelen ved at købe én i et rack unit er at den passer i samme rackskab som alle andre rackunits. Det benyttes hvis man fx. har 20 maskiner kørende samtidig, så kan de fx. sidde i ét skab, hvor man så fx. har et lignende skab ved siden af hvor man har alle routere stående (i præcis samme mål som serveren), hvor begge skabe selvfølgelig er koblet til et aircon system. Derudover er de fleste skabe bygget til at være forholdsvis lydisolerende så når der står 20 maskiner med hver fire blæsere, så larmer det ikke nær så meget som hvis de stod "i det fri". Dog må man jo aldrig lukke døren til et rackskab hvis ikke Airconen køler skabet da man i så fald også vil isolere varmen og ikke kun lyden.
Hvis du vælger en løsning med et rackskab, skal du dels medregne at du har plads til at have et sådan stående, samt at det koster nogle tusinde kroner.
Og, ja, jeg ville nok anbefale noget à la #6
Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 14:09 #8
Jeg siger tusind tak for hjælpen og tror det bliver et tower :P
Skriv lige et "svar" så jeg kan få lukket tråden :) Hvis der er nogen som ved mere og vil dele ud af deres viden er i dog velkommen til det :D
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 14:11 #9
Jeg behøver ikke points for dette. Og egentlig kom forklaringen på spørgsmålet om 1U og 2U i #1 ;)
Avatar billede qvintus Nybegynder
01. august 2012 - 14:27 #10
Du kom dog med en mere dybt-gående forklaring og med forklaring til hvorfor :) Men ja mit spørgsmål gik jo så også ud på om jeg kunne bruge den til en gameserver, dog er jeg kommet lidt væk fra Rackserverer igen da du begyndte og snakke om skabe og blæsere, det havde jeg ikke lige tænkt på jeg nok blev nød til at skaffe ved siden af. Jeg er dog åben for at give jer begge points da I begge hjalp. Ellers så ryger de tilbage til mig på et tidspunkt vis der ikke er nogen som vil have pointsne.
Avatar billede qvintus Nybegynder
12. januar 2013 - 15:33 #11
lukker