Avatar billede torbenuk Novice
30. juli 2012 - 11:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Meget langsom database

Jeg har en meget stor database, som dagligt foretager mange beregninger. Normalt begynder den kl. 2.00 og er færdig kl. 7.00 om morgen, dvs. 5 timer i alt. Det er fint nok. Men pludselig tager det ca. 18 timer. Databasen har haft nedbrud et par gange, hvor jeg har været nød til at genstarte den. Jeg tænker, at det måske på en eller anden måde har ødelagt et eller andet. Jeg skal lige nævne, at jeg jeg komprimer databasen ved lukning hver gang.

Spørgsmål:

1) Er der nogen ideer til hvordan jeg evt. kan forsøge at redde den nuværende database?
2) Jeg ved, at det er muligt at flytte tabeller med mere over til en ny database, men er det også muligt at flytte tabelrelationer med over. Jeg har nemlig rigtig mange.

Vil værdsætte enhver ideer, som kan måske kan hjælpe mig lidt på vej.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2012 - 12:49 #1
Hvis databasen er opdelt i en frontend og en backend, saa er det datadelen du skal have komprimeret!~)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2012 - 12:51 #2
Hvor mange records drejer det sig om og kan man se et eksempel paa beregningerne?~)
Avatar billede torbenuk Novice
30. juli 2012 - 13:27 #3
Databasen indeholder ca. 2.000 aktier med daglige kursdata fra 5 år. Databasen er ikke opdelt, men det kunne selvfølgelig være en mulighed. Der bliver beregnet en lang række tekniske indikatorer, der alle er programmeret i vba. Der er ingen tvivl om mine manglende programmerings evner har betydet at beregningerne er lidt tunge. Det i sig selv gør databasen meget tung, hvorfor den normalt bruger ca. 3 timer på dette. Det er lidt svær at gengive beregningerne her, jeg har måske 80-100 vba script, som beregner forskellige ting. De fleste simple andre er meget tunge.

Men en beregning af 200 dages gennemsnit foregår ved at databasen først henter den seneste kurs og så går en dag tilbage og henter den næste osv. Dette bliver lagt sammen og divideret med 200.

Jeg håber, at disse kommentarer uddyber det lidt.

Men det kunne jo godt være ide at opdele databasen således at det er kun er dataene, der bliver komprimeret. Jeg har jo mine daglige kurser og så laver jeg en sluttabel, der samler alle beregningerne.

Men foreløbig tak for svar og jeg hører gerne mere.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2012 - 14:44 #4
De ville vaere rart hvis i havde en sql server!~)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2012 - 14:47 #5
Det lyder som om du har bygget en stor samling beregninger og for at optimere denne database, saa kraever det nok en del tid at gaa det hele igennem. Det kan selvfoelgelig arrangeres, men hvis du skal have hjaelp her og nu er du nok noed til at finde ud af hvilke beregninger der er de tungeste og saa poste dem her!~)
Avatar billede torbenuk Novice
10. august 2012 - 12:02 #6
Tak for svar spg.

Beklager at jeg ikke lige har vendt tilbage. Jeg har rykket databasen over på en hurtigere PC og databasen er nu i stand til at køre på 3.5 timer. Problemet var således min bærbare PC'er. Jeg har fået anbefalet,at opgradere min stationære med en solid state drive, som netop er blevet bestilt. Databasen kører kl. 2.00 om natten. Det er således OK med en køre tid på 3.5 time. Jeg lukker derfor denne tråd ned. Men læg et svar, så vil jeg gerne dele pointene med dig. Dit forslag med at splitte databasen og kun komprimerer data kan godt bruges. Tak for det.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2012 - 13:57 #7
!~)