Avatar billede k-jessen Nybegynder
24. juli 2012 - 12:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

dioder i serie eller parallel...

Hej Forum...
Jeg er totalt tabt på gulvet...
Jeg har et problem med en diode lampe jeg ville byge men nogen siger at jeg totalt har misforstået det...

Hvis jeg har en Lys diode alla den her http://www.rapidled.com/cree-xm-l-neutral-white-led/

Hvis vi som udgangspunkt ser bort fra at lys identiteten kan komme til at variere...

Her kommer så spørgsmålet...

Kan jeg ikke bare tage 10 sådanne dioder og parallel koble dem lave en forsyning der er på nøjagtig 2,9Vdc Bare der er strøm nok... eller SKAL jeg også ind og lave et strømbegrenser kredsløb...

Den påstand jeg slås med er at tager jeg sådan EN LED og tilslutter en reguleret spændings forsyning på 2,9Vdc og ikke tænker på Strømmen lad os sige at der er 30 A til rådighed så vil jeg brænde lys dioden af...

Det forstår jeg ikke

MVH Kim
Avatar billede finb Ekspert
24. juli 2012 - 12:08 #1
Hvis du serieforbinder 10, skal du gange med 10
finb
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2012 - 12:08 #2
nu anbefaler siden jo selv en http://www.rapidled.com/mean-well-lpc-60-1750-constant-current-driver/ som kan trække 3-10 stk.
Avatar billede k-jessen Nybegynder
24. juli 2012 - 12:46 #3
Se det ved jeg godt... men spørgsmålet er ikke hvilken " driver " jeg kan købe men snare den jeg selv vil bygge...

og der havde jeg tænkt mig at bruge en gammel PC forsyning den er der masser af power i på 5Vdc delen... så jeg ville lave en regulering til 2,8Vdc /3Vdc ( FX en 7803 og så en driver transistor så har du lidt spændings tab og så er du under 3Vdc ) og så parallel koble 5-6 dioder på den uden at tænke på at regulere strømmen, får dioden den spænding den er mærket til så skulle den i min verden være fløjtende ligeglad med strømmen bare der er nok af den til at drive systemet...

Hvad siger i???
Avatar billede RogerWilco Seniormester
24. juli 2012 - 14:23 #4
Hvis du sørger for den korrekte spænding, kan du sætte et vilkårligt antal dioder på, så længe strømmen er til rådighed.

Prøv evt. at se på en LM317-regulator - dér kan du selv regulere spændingen vha. en lille spændingsdeler.
Avatar billede k-jessen Nybegynder
24. juli 2012 - 14:32 #5
Tak for det.
Så er det fældende spørgsmål så kun for at kunne bruge det i et vædemål... hvad uddannelse har du...
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
25. juli 2012 - 00:42 #6
Om  du sætter lysdioderne i serie eller parallelt afhænger udelukkende af strømforsyningens kvalitet. Strømmen der flyder fra en strømforsyning afhænger udelukkende af de belastende dioder. Tager man almindelige ultrabright dioder vil strømmen gennem hver enkelt af dem være ca 40 mA Hvis kilden (strømforsyningen  ) er leveringsdygtig. Har du en 2,8 volts strømforsyning kan du sætte lige så mange dioder i parallel som strømforsyninggen er leveringsdygtig til. Det beregner du ved at tage effekten og dividere med udgangsspændingen det tal du får  dividerer du med 40mA hvorved du får antallet. (du kan sagtens prøve dig frem når du sådan ca har beregnet antallet 2 til 3 dioder nere eller mindre gør ingen skade.

Har du derimod en strømforsyning på ca 28 volt vil det være hensigtsmæssigt at sætte dioderne i serie. Her skal du dividere med diodernes spændingsfald og da de i dit eksempel er 2,8 volt betyder det at du i mit eksempel skal der 10 dioder i serie. Igen skal du gå ud fra strømforsyningens effekt og så kan du beregne hvor mange kæder af 10 dioder du kan koble på.

der findes standardiserede regulatorer men i dit tilfælde er det dyrt og unødvendigt (FX lm317) Beregn i stedet ved hjælp og OHms lov og Kirchoffs lov (Wikipedia) hvilke formodstande du kan bruge.
Som udgangspunkt for Lysdioder Læs datablad for dioden Spændingsfaldet bestemmer dioden selv uafhængigt af stømforsyning så det er blot at lægge sammen indtil spændingen er nået. Strømmen bestemmes udelukkende af formodstanden.

Ja og så husk lige at når man har med strømforsyninger at gøre skal man bruge OHMs 2. lov.

Den diode du omtaler har et effektforbrug på ca 110 mW det er blot at dividere dette tal op i strømforsyningens effekt for at finde det maksimale antal dioder helt uafhængigt om du af ovenstående grunde anbringer dioderne i serie eller parallel.

Og for at stille din nysgerrighed.
Jeg har uddanet (og gør det stadig)nogle af dammarks dygtigste elektronikmekanikere.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
25. juli 2012 - 00:52 #7
Ups jeg læst først linket senere
de omtalte dioders datablad siger at ved 3,35 volt kan de tåle at trække 3 ampere Med en 5 volts forsyning  skal der ske et spændingsfald på 1,65 volt det giver en formodstand der skal være på ca 0.55 Ohm (0.52 er den nærmeste standard og helt Ok) men modstanden skal være en effektmodstand på 5W Du kan sætte lige så mange modstande og dioder i parallel som forsyningen kan klare
Avatar billede k-jessen Nybegynder
25. juli 2012 - 08:54 #8
Hej Jeb_ats

Jeg bøjer mig i støvet, vi er 100% enige og jeg havde bare brug for at blive bekræftet... Mange tak