Avatar billede worbech Nybegynder
18. juli 2012 - 17:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

W7 og BSOD

Kære eksperter,
Har brug for hjælp. Min stationære PC med Windows 7 er for nyligt begyndt at give BSOD uden varsel. Fejlmeddelses er denne:

BSOD error: 0x00000116, nvlddmkm.sys, Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed.

På baggrund af ordene "display driver" var det første jeg gjorde at opdatere driveren på mit grafikkort, Nvidia GeForce 7600GS. Der gik mindre end en dag, op så genstartede den igen. Når BSOD kommer op, sker det ofte, at den genstarter gentagne gange i træk med samme fejl (har installeret BlueScreenView, så kan se koden er ens).

Kan fejlen lokaliseres til et (måske) defekt grafikkort? Eller hvad kan det være softwaremæssigt?

Lidt ekstra info, som jeg ikke ved, om det er relateret: Indenfor den seneste tid kan jeg periodisk ikke tilslutte min eksterne harddisk uden at PCen genstarter uden varsel - dog uden BSOD. Samtidig kommer der en mærkelig lyd (jep, ikke rart), som om der er overgang, enten på harddisken eller PC siden. Det sker kun med denne harddisk, men ikke når den sluttes til alle andre computere i hjemmet, hvorfor jeg lidt mistænker min PC. Ved som sagt ikke, om det er relateret, men responsen er det samme... jeg har alt for mange ufrivillige nedlukninger på systemet lige nu.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 07:34 #1
brug denne her til at vise dig hvad det er
når den viser det er google din ven

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

udpak og læg den i en mappe hvor du vil have den og start den op

m.v.h
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juli 2012 - 11:46 #2
Hejsa,
Tak for dit input. Det er netop det program, jeg allerede har installeret, og som viste:
0x00000116, nvlddmkm.sys (blandt meget andet, jeg ikke kunne forstå).

Når jeg googler og læser om det, kan jeg dog stadig ikke få bekræftet, om det er grafikkortet, der skal skiftes eller andet.

Har du en idé til at lokalisere fejlen yderligere?
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juli 2012 - 21:21 #4
Det tog lidt tid, men nu har jeg gennemgået de løsningsforslag, som nævnes på forummet.

De eneste forslag, jeg ikke har afprøvet er at installere en tidligere version af både Windows og grafikkort driveren. Maskinen har kørt upåklageligt med W7 i næsten et år, og jeg har ikke foretaget opdatering af grafikkortdriveren for nylig - indtil jeg prøvede at fejlfinde på netop dette problem.

En ting jeg dog har noteret er, at hver gang jeg starter PCen op i fejlsikret tilstand, så er opløsningen ikke kun lav, men der er vertikale streger med mellemrum over hele skærmen. Indikerer det problemer med det indbyggede grafikkort på bundkortet? For jeg går ud fra, at mit GeForce ikke er aktiv i denne tilstand?

Sidste observation er, at PCen ofte responderer med en BSOD, når skærmen er gået i standby og jeg derefter aktiverer den igen.

Flere gode ideer?
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2012 - 07:33 #5
test maskinen med denne her

http://www.ultimatebootcd.com/

det kunne være denne her

se under diagnostic bst5

http://www.ubcd4win.com/contents.htm

-Diagnostic

Bst5

5.1.4

Bart's Stuff test. Small Win32 application for long time heavily stress testing storage devices. Supports testing at file and device levels.

men der ligger flere

m.v.h
Avatar billede worbech Nybegynder
20. juli 2012 - 19:27 #6
sikkert et dumt spørgsmål, men er der nogle af dem, der virker til W7? SÅ vidt jeg kan se, er Bst5 kun kompatibel op til XP.

Jeg har nu kørt 6 timer uden et nedbrud - satte en ekstra blæser ind i kabinettet. Håber på det holder...
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2012 - 07:23 #7
man tester hardware for fejl
man gør det FØR windows er startet så hvis den ikke finder noget er det sikkert windows der er problemet og du bør geninstallere den

når man har windows startet bruger man burn in test for at finde fejl

m.v.h
Avatar billede worbech Nybegynder
22. juli 2012 - 17:03 #8
Okay. Men jeg har forstået det rigtige i, at Bst5 skal køres fra windows, ik?

Jeg har nu kørt testen på begge partioner i næsten 20 timer uden nedbrud. Meget lovende. Fortsætter programmet bare med at stressteste, eller stopper det på et tidspunkt?

Mvh. Thomas
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2012 - 17:38 #9
står bare det varer lang tid men måske står det her

http://www.nu2.nu/bst/

m.v.h
Avatar billede worbech Nybegynder
02. august 2012 - 17:13 #10
Hej,
Min PC har stadig ikke genstartet efter installationen af blæseren - fantastisk! Jeg forventer, det bliver ved med at virke.

Tusind tak for de gode forslag - giv venligst et svar på tråden, så jeg kan lukke den.

Mvh. Thomas
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2012 - 07:19 #11
ok hvis det er mig