En gammel tommelfingerregel siger jo at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Den fik jeg engang præsenteret i.f.m. genopfyldning af olie... - underforstået, at du tager lidt af egenskaberne fra en superolie, ved at hælde en dårligere olie på.
Men eftersom din motor vil have det fint med langt de fleste af de olier der er på markedet i dag, vil det ingen betydning have.
HVIS du vil gå 100% ind i projektet, kan du i manualen for din bil se, hvilken typespecifikationer motorolien skal have. Disse står også nederst på deklarationen på oliedunken, og skal selvfølgelig stemme overens eller være bedre på olien...
Du kan læse mere om oliespecifikationer her:
http://www.e-pages.dk/daek/164/22Bemærk at dette gælder selve oliens kvalitet, og på ingen måde omfatter viskositeten (angivet med vinter/sommer som du selv har skrevet - 10w/40). Viskositeten har i princippet intet med kvaliteten af olien at gøre, men beskriver kun hvor flydende den er... - og det er her du har fordel af en lidt tykkere olie hvis du har stort olieforbrug.