Avatar billede martin_moth Mester
17. juli 2012 - 09:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvilken olie på bilen.

Sskal efterfylde olie på en peugeot 406 1,8 benzin 2000.
Aner ikke hvad der er på.
Så sker der noget ved at efterfylde med semisyntetisk hvis det er fuldsyntetisk der er på eller omvendt? Og hvad hvis der ikke er 5w40 men 10w40 eller ...

Kort sagt, hvad må og skal jeg fylde på?
Avatar billede foodear Praktikant
17. juli 2012 - 10:01 #1
Er der ikke en smøreseddel hvor der står hvad der er fyldt på ?

Hvis jeg var dig, ville jeg lave et olieskift + filter for en sikkerheds skyld.
Avatar billede martin_moth Mester
17. juli 2012 - 13:19 #2
Ingen skema og skal køre 1000 km nu uden tid til olieskift
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juli 2012 - 13:42 #3
Blandt de olier du nævner, er det ligegyldigt til din bil.

En helt ny motor skal helst have tyndtflydende fuldsyntetisk olie, men er den først kørt til, er en lidt federe semisyntetisk olie helt fin.

Hvis du har et stort olieforbrug, er det faktisk en fordel med en lidt tykkere olie - specielt her om sommeren.
Avatar billede foodear Praktikant
17. juli 2012 - 17:05 #4
Olie af god kvalitet (0w40)det kører jeg med...

min bil fylder 20 år til jul ..
Avatar billede martin_moth Mester
17. juli 2012 - 20:44 #5
Ok, spørgsmålet går på om jeg må blande typer som jeg risikerer at gøre når jeg ikke ved hvad der er på...
Avatar billede hrbatman Nybegynder
17. juli 2012 - 21:59 #6
en go ide til en gammel bil er at man tømmer den for alt olie,
og så fylder nyt olie på, bør også skifte oliefilter.
Avatar billede martin_moth Mester
17. juli 2012 - 22:32 #7
Enig. Det er bare ikke det vi er ved i her. Smid svar, ole madsen
Avatar billede martin_moth Mester
17. juli 2012 - 23:17 #8
Er ved i = har gang i :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2012 - 08:23 #9
En gammel tommelfingerregel siger jo at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Den fik jeg engang præsenteret i.f.m. genopfyldning af olie... - underforstået, at du tager lidt af egenskaberne fra en superolie, ved at hælde en dårligere olie på.

Men eftersom din motor vil have det fint med langt de fleste af de olier der er på markedet i dag, vil det ingen betydning have.

HVIS du vil gå 100% ind i projektet, kan du i manualen for din bil se, hvilken typespecifikationer motorolien skal have. Disse står også nederst på deklarationen på oliedunken, og skal selvfølgelig stemme overens eller være bedre på olien...

Du kan læse mere om oliespecifikationer her: http://www.e-pages.dk/daek/164/22

Bemærk at dette gælder selve oliens kvalitet, og på ingen måde omfatter viskositeten (angivet med vinter/sommer som du selv har skrevet - 10w/40). Viskositeten har i princippet intet med kvaliteten af olien at gøre, men beskriver kun hvor flydende den er... - og det er her du har fordel af en lidt tykkere olie hvis du har stort olieforbrug.
Avatar billede martin_moth Mester
20. juli 2012 - 23:40 #10
Skulle bare efterfylde inden en længere tur og næsten ingen olie på målepinden. Har ingen papirer på noget og skulle bare vide om det skader at blande, som jeg kan risikere at gøre når jeg ikke ved hvad der er på.

Vil normalt aldrig blande.