Avatar billede Osterly Nybegynder
13. juli 2012 - 10:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opdatering mod Access venter på macro slutter

Jeg har en model som skal hente data fra Access. Disse data kopieres over i en anden fane hvor der sker beregninger med brugerens egne data.
Jeg henter data ind til modellen i en egen fane. Data hentes via en ODBC datasource til en MS Acces database.

Jeg har lavet en macro som laver en "opdater alle" mod Access, og herefter kopierer data til fanen med brugerdata, formatterer mv. Macro er lagret i en knap.

Problem:
"opdater alle" afsluttes først efter afslutning af macroen. Brugeren skal derfor aktivere knappen to gange før de nye data er tilgængelige.
(Første gang "startes opdateringen", men der kopieres gamle data. Anden gang startes opdateringen, og der kopieres nye data).

Jeg kunne dele macroen op i to, men det er ikke særlig elegant.
Jeg har prøvet at lægge adskillige wait statements ind men det hjælper ikke. "Opdater alle" uden macro fungerer upåklageligt.

Dansk Excel 2007, Win XP fuldt opdateret, netværk med upåklagelige svartider.
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
16. juli 2012 - 11:51 #1
Jeg er ikke bekendt med din problemstilling.

Ville det være en idé, at source en Pivottabel med en query fra Access databasen? Pivottabbellen kan opdateres når du åbner workbooken.
Avatar billede Osterly Nybegynder
16. juli 2012 - 12:46 #2
Nej, den løsning er ikke hensigtsmæssig.

Brugeren (projektleder) skal have mulighed for at overføre de historiske data til et referenceareal, inden nye data hentes.  (Der skal kopieres efter styregruppemøde, så vi kan udregne differens mod nye estimater). Det er derfor vigtigt at projektlederen selv bestemmer hvornår der skal hentes nye data.
Avatar billede Osterly Nybegynder
01. august 2012 - 08:43 #3
Jeg valgte at køre med 2 macroer.
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
01. august 2012 - 12:20 #4
ok