Avatar billede msk_001 Nybegynder
11. juli 2012 - 09:14 Der er 9 kommentarer

Afinstallere Lion, og installere nyt operativt system..

Jeg er stoppet på uddannelse, hvorfra jeg købte min macbook pro i sin tid. Det betød samtidig at skolen blev administratorer på min computer.

Nu står jeg så og skal selv være administrator, og skal derfor have slettet Skolens Lion, og have mit eget Lion installeret.

Hvordan gør man, og noget jeg skal være opmærksom på? - hjælp !
11. juli 2012 - 09:16 #1
... Hvilket "nyt operativt system" ?
Avatar billede msk_001 Nybegynder
11. juli 2012 - 09:21 #2
Skal have Lion...
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 09:39 #3
Har du købt adgang til Lion via Mac App Store eller har du den på USB eller DVD?
Avatar billede msk_001 Nybegynder
11. juli 2012 - 09:41 #4
Jeg har ikke købt det endnu. Men vil købe den så jeg har fysisk cd med det på..
Avatar billede KHHP Juniormester
11. juli 2012 - 10:23 #5
Hvis du køber den på et fysisk medie, så er det bare at indsætte og starte op fra det og så vælge installer Lion eller geninstaller Lion. Så åbner du hjælpeprogrammer -> diskværktøj og vælger Macintosh HD og trykker på fanen "Slet" og her trykker du på knappen "slet" og bekræfter i drop-down boksen. Så afslutter du diskværktøj og fortsætter med installationen. Når den er færdig kan du starte op fra harddisken og opsætte dig selv som admin.
Og husk lige at lave en kopi af dine data inden du gør ovenstående, da du ellers mister det hele. Ligeledes hvis du har købt programmer, hvor man normalt ikke skal indtaste en produktnøgle, så skal du også kopiere dem ud.
Avatar billede msk_001 Nybegynder
11. juli 2012 - 10:29 #6
Okay, 1000 tak, det må jeg give et forsøg når jeg lige får købt mig Lion..
der er på intet tidspunkt at jeg kan risikere at skulle indtaste skolens administratorkode ? For det er lidt det der giver mig så frygteligt mange problemer..
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 10:36 #7
Det kan du ikke, desværre. Apple har med Lion fjernet det fysiske medie, dvs. du skal købe den gennem Mac App Store.

Du har to muligheder:

Med Lion har din Mac en Recovery partition, som du kan starte op fra ved at holde Cmd + R nede under opstart. Det er vigtigt, at du kører Software Update inden du begynder for at sikre dig, at du har den seneste firmware, som understøtter installation over nettet. Fra Recovery partitionen kan du vha. Disk Utility formatere din harddisk og derefter installere en ny, ren kopi af Lion. Du skal bruge dit Apple ID til at logge ind på kontoen, hvorefter Lion downloades og installeres. Du skal selvfølgelig have købt og downloadet Lion inden, du begynder med dette.

En anden mulighed er, at lave en installations-dvd fra den downloadede Lion installationsfil. Det har jeg selv gjort, og det er ikke specielt vanskeligt. Linket her viser, hvordan det gøres:
http://www.mac-guides-and-solutions.com/lion-install-dvd.html
Den eneste forskel er, at filen, du downloader, vil være placeret i /Applications. Det er stadig InstallESD.dmg, du skal brænde vha. Disk Utility. Når du har lavet installations-disken kan du starte op fra DVD'en ved at holde ALT nede under opstart. Her kan du, som ved Recovery partitionen, formatere din harddisk vha. Disk Utility, og derefter installere en ren kopi af Lion fra DVD'en.

Du bør ikke få brug for administrator-koderne ved at følge en af disse to muligheder, da du formaterer computeren og derefter opretter en ny bruger, som automatisk bliver administrator. Jeg ville dog alligevel dobbelt-tjekke med skolen, om de har en særlig sikkerhedsanordning, der evt. kan stoppe en ny installation.

Der findes en tredje mulighed. Apple tilbyder nu Lion på et USB-stik, men det vil jeg ikke anbefale, da ikke alle Mac-computere understøtter boot fra USB. Jeg kan ikke huske, og har ikke lige undersøgt, hvilke modeller, der understøtter det, men jeg ved, at min egen (mid-2010) ikke gør.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 11:24 #8
Jeg vil også lige nævne, at Apple snart frigiver deres næste version af OS X, 10.8 Mountain Lion. Den frigives her i juli, så måske det er værd at vente på.
http://www.apple.com/dk/osx/
Avatar billede msk_001 Nybegynder
11. juli 2012 - 11:38 #9
Ja jeg så godt lige at det er på trapperne.. Så vil helt klart lige vente til Mountain Lion udkommer.. Og så vil jeg prøve at kaste mig ud i et af overstående forsøg..

Tak for hjælpen alle :-)