Avatar billede gsa Nybegynder
07. juli 2012 - 08:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hjalp til grundlæggende forståelse

Hejsa, jeg har brug for lidt hjælp til grundlæggende forståelse af eksekveringen af en .php fil.

Grunden er at jeg lystigt bygger derudaf, med det resultat at min filstørrelse bare vokser og vokser. Jeg bliver derfor bekymret for sidens hastighed når brugerne surfer rundt. Min side er bygget op med en session der styrer handlingerne på siden, sidens udformning bliver så styret af en masse 'if statements' dernedaf. Dette er måske bøvlet og kunne løses af includes eller lign. men jeg har det bedst sådan.

Mit spørgsmål er så om php scriptet først skla sendes til klienten for eksekvering, eller om det er serveren der står for eksekveringen og kun sender det klienten skal "bruge"?? ...

gerne link til en tutorial hvis muligt :-)
Avatar billede Temp_dk Nybegynder
07. juli 2012 - 09:01 #1
1) PHP generer det der sendes til clienten

og du behøver ikke at have det hele i en fil

Et godt sted at begynde
http://www.w3schools.com/php/
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
07. juli 2012 - 09:53 #2
Lad os sige du bruger aoache med php...

Så skriver brugeren en adresse i sin browser.
Browseren kontakter http serveren (apache).
Apache kan så være indstillet til at .php filer kan indenholde PHP kode.
Så kigger apache i din fil og sender PHP delen af filen til PHP programmet som udføre koden og sender tilbage til apache som outputtet data tilbage til browseren.

PHP er serverside så alt dit PHP kode udføres på serveren og det eneste browseren/klienten ser er den HTML side du har lavet.
Der er ikke noget PHP kode som sendes til klienten. Med mindre du laver en fejl eller noget.

Se eventuelt : http://scootergrisen.dk/phpgrisen/hvaderphp.php
Avatar billede gsa Nybegynder
09. august 2012 - 08:32 #3
lukker lige tråden :-)