Avatar billede Alfred99 Nybegynder
06. juli 2012 - 18:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Låst Stofa Router/modem, og adgang udefra

Jeg har for nylig fået Stofa som udbyder i forbindelse med at de overtog Canal digital. Forbindelsen er den samme, og modem/router er den samme. Forskellen er at Stofa har låst al funktionalitet på routeren. Min eneste mulighed er via en brugerside at slå routerfunktionaliteten til/fra.

Modem/routeren er en Cisco EPC 3925. Jeg har selv en anden router (Dlink Dir655) som jeg forestiller mig kunne overtage routerfunktionaliteten fra den låste Cisco, men det driller en del.

Jeg har i samme forbindelse tænkt på at få en fast IP, og i tilfælde af, hvilken MAC adresse skal den så knyttes til...Cisco eller Dlink

Jeg håber at der er nogen der har en idé
Avatar billede Wally1973 Praktikant
06. juli 2012 - 18:41 #1
Formentligt er Stofa's system sat op med provisioning af opsætning på deres udstyr og du kan ikke bare sådan udskifte den.
Den faste IP-adresse vil formentligt blive rullet ud via provisioningen, så det er på Cisco'en.
Avatar billede Alfred99 Nybegynder
07. juli 2012 - 12:03 #2
Hej Wally1973

Tak for svaret, men jeg forestillede mig at jeg kunne "nøjes med at bruge Cisco'en som modem og så måske koble d-link'en på som router. Det kan sagtens være at det er helt vrøvl, men jeg skal helst finde en måde så jeg kan tilgå min NAS (QNAP TS-410) udefra. Jeg ville meget gerne have mulighed for at kunne køre MyCloudNas men Cisco'en understøtter ikke uPnP i den låste opsætning.
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. juli 2012 - 13:54 #3
Hvis du sætter cisco'en i bridge mode, så vil ip-adressen blive knyttet til din egen router.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
08. juli 2012 - 20:54 #4
Snak lige med din udbyder.
Det ser ud til at man kan skrive hvilken som helst MAC-adresse ind i deres selvbetjeningsside, men om det virker er en anden sag. :)
Avatar billede Alfred99 Nybegynder
09. juli 2012 - 12:44 #5
Jeg har prøvet at sætte en anden MAC adresse ind og det kan godt lade sig gøre. Der sker bare det at så er den router hvis MAC adresse jeg skrev uden for rækkevidde, eller med andre ord så kan jeg ikke logge ind på den.
Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om, lave router om til modem og sætte min egen router til dtte modem, ingen internet, prøvet at konfigurere med fast ip, men kan ikke sætte/finde en gateway, prøvet med DHCP tildelt gateway, stadig ingen forbindelse.
Avatar billede Sportsguden Nybegynder
15. juli 2012 - 10:53 #6
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det samme løsning jeg har.

Du skal slå router funktionen og det trådløse fra i din router fra stofa, sådan så den kun køre som modem. Så forbinder du din Dlink til stofas router og bruger Dlinks lan porte og trødløse funktion. Dernæst finder du Dlink routerens Mac adresse og tilmelder den i "allways on" under "mine sider" på stofas hjemmeside. (Husk din Dlink router skal køre som Dhcp server) Så portforwarder du portene i Dlink routeren. F.eks port 5000 som er desktop porten på nas'en. Så vil du kunne tilgå den ved og skrive din eksterne ip plus port nummer. Eksempel: 80.112.231.159:5000. .

Håber det gav menning ellers så sig gerne til! :-)
Avatar billede Alfred99 Nybegynder
04. december 2012 - 08:04 #7
Tak til alle.
Jeg har været hængt op af så meget andet, men nu lykkedes det langt om længe. Det var noget besværligt, da jeg havde valgt fast ip fra Stofa. Da jeg lavede opsætning manglede jeg oplysninger om gateway og subnet, så jeg ringede til Stofa. Efter lang tid hvor de havde oplyst mig noget forkert og det stadig ikke virkede, fandt de ud af at jeg var tidligere Canal Digital kunde, og jeg så skulle sætte min router til dynamisk ip, men at jeg så ville få tildelt den samme ip hver gang.
Jeg prøvede først med den mac adresse jeg havde opgivet på Stofas hjemmeside, men det den prøvede at forbinde i en halv time uden held. Så prøvede jeg at klone mac adressen fra min computer, og wupti så var der forbindelse, men med et andet ip end det jeg havde valgt som fast ip.

Efter at jeg havde sluppet det ip og fået tildelt et nyt (som var det samme) et par gange, ringede jeg igen til Stofa, bare for at høre. Det vidste de ikke, så vi aftalte at jeg ville ringe hvis det ændrede sig.
Jeg er jo i bund og grund ligeglad med hvad ip jeg har, sålænge den er fast.
Avatar billede Alfred99 Nybegynder
18. december 2012 - 21:02 #8
Endnu en gang tak til alle. Jeg prøver at lukke denne tråd da jeg med jævne mellemrum får mails med at den står åben
Avatar billede Alfred99 Nybegynder
18. december 2012 - 21:04 #9
Specielt tak for din løsning, omend jeg endte med en lidt anden opsætning