Avatar billede whatslife Nybegynder
03. juli 2012 - 21:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Server størrelse og lidt mere til mail web mysql osv

Hejsa

beklager hvis det bliver for meget i en post

Jeg står og skal til at lave et setup med en server eller to i stedet for min halvdyre hosting løsning, det skal jo gerne være så billigt som muligt

så jeg har derfor kigget på HP Proliant Microservers
http://www.edbpriser.dk/server/hp-proliant-microserver-id-5469969.aspx
og http://www.edbpriser.dk/server/hp-proliant-microserver-id-5469968.aspx

de skal køre en debian/ubuntu webserver/ftp/mysql og en win 2008R2(evt. 2012) med exchange 2010 (softwaren har jeg)
webdelen trækker omkring 6-10 GB om måneden
mailen er jeg ikke sikker på

alternativt tænker jeg på at det vil det være bedre at købe en der er større med flere kerner og så virtualisere, det vil jeg i princippet også foretrække på mange måder da jeg gerne vil kunne køre noget test miljø, men har pt. ikke kunne se noget i samme prisklasse ca. 4500 kr.
vil i foreslå et andet setup evt. ?

Jeg regner med at skulle have en lille ekstra forbindelse til redundans på mailserveren så der ikke går noget tabt ved evt. udfald på linjen, kan jeg evt. sætte et extra netkort i til redundans eller hvordan vil man evt. skulle greje den?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juli 2012 - 00:30 #1
HP's microservere har normalt 2 netkort og er det en Intel cpu, så har de også netstik til Intel Lights Out management interfacet.

Jeg vil klart anbefale dig at gå efter noget du kan bruge til virtualisering.
Sørg for at CPU'en og chipsettet understøtter så meget som overhovedet muligt af dette.
Det her er nogen af navnene på teknologierne til det.

Intel VT-x
Intel VT-d
AMD-v
Avatar billede whatslife Nybegynder
05. juli 2012 - 21:12 #2
forslag til et server setup der kan klare virtualiseringen er mere end velkomne, min tanke er som sagt at den skal kunne virtualisere min. 3 maskiner en MS en linux og en tredie testserver
Avatar billede whatslife Nybegynder
05. juli 2012 - 21:14 #3
det kunne være jeg skulle sige at det må gerne være forholdsvist støjsvagt, eller kunne laves støjsvagt for en overkommelig pris
Avatar billede Wally1973 Praktikant
06. juli 2012 - 00:24 #4
Jeg aner ikke rigtigt hvad dit budget er, så jeg smider bare lidt op her.

CPU: Intel Xeon E5-2630 - 6500kr.
http://ark.intel.com/products/64593/Intel-Xeon-Processor-E5-2630-(15M-Cache-2_30-GHz-7_20-GTs-Intel-QPI)

Bundkort: Intel Server Board S2600IP4 - 5800kr.
http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-motherboards/server-board-s2600co.html

Raid Controller: LSI MegaRAID 9240-8i - 2800kr.
http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/lsi-megaraid-sas-9240-8i-id-4198547.aspx

Derudover skal der noget ram, nogle harddiske og et kabinet med.
Vil man gå en tand videre, så skrotter man raid controlleren og laver en FreeNAS i stedet for og kører iSCSI.
http://www.freenas.org/features
Avatar billede whatslife Nybegynder
08. juli 2012 - 09:43 #5
nu skrev jeg ca. 4500 kr. i mit første indlæg, så det der er lige i overkanten
Avatar billede whatslife Nybegynder
26. januar 2013 - 15:05 #6
endte med at køber supermicro bundkort amd opteron 12 kernet med 16 GB ram