Avatar billede madslarsen87 Nybegynder
03. juli 2012 - 20:37 Der er 5 kommentarer

Nyt Kamera HJÆLP!! :)

Hej Experter :)

Jeg skal ud og investere i nyt kamera, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge, kameraet skal bruges til lidt af hvert natur, portræt billeder og action. Jeg har kigget lidt på det her:
Nikon D3100
(pixmania.com/dk/dk/9017076/art/nikon/d3100-objektiv-af-s-dx-18.html)

Men kan ikke finde ud af om de bliver for store og jeg hellere skal købe noget ligende:

Sony NEX-5NK
(pixmania.com/dk/dk/10678530/art/sony/nex-5nk-sort-18-55-mm-obj.html)

Men er hvad egentlig forskellen på et spejlreflekskamera og de kompaktkamera med udskiftelig objektiv? Hvad er fordele og ulemper? Og har i andre kamera i pris klassen 3000 - 5000,- kr i kan anbefale?
Avatar billede madslarsen87 Nybegynder
03. juli 2012 - 21:11 #1
Nu har jeg selv kigget lidt videre hvad har i af erfaringer med disse 3 kamera ? og hvad vil i vælge?

Panasonic Lumix DMC-G3

Nikon D3200

Canon EOS 600D
Avatar billede madslarsen87 Nybegynder
03. juli 2012 - 21:14 #2
Et sidste i meget gerne lige må kommentere på :)
Sony Alpha A37
Avatar billede sadolin1978 Novice
03. juli 2012 - 22:27 #3
har har jeg erfaring med Canon eos 550 som jeg mener er et godt kamera, men nu er vi inde i religion i stedet for.
en god grundregl er at vælge et af de kendte mær der også for digitaliseringen har lavet spejlrefleks, de har mere erfaring inden for dette område.
hvad forskellen på compakt og alm spejlrefleks kender jeg ikke men prøv denne side og samlign selv.

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d3200&products=canon_eos550d&sortDir=ascending

et sidste råd er tag ud til en forhandler og prøv at have dem i hånden og prøv menuen i dem da der kan være stor forskel

håber dette kan hjælpe dig lidt på vej
Avatar billede Blandy Praktikant
04. oktober 2012 - 10:41 #4
Har selv Canon's 550D og er meget tilfreds med den generalt. Dejlig nem brugerhåndtering i form a panelet i fronten, og tager nogle gode billeder til prisern. Det er mit første spejlrefleks kamera, så der er ikke gået religion i den for mig endnu.

Forskellen på kompakt og spejlrefleks er for det første søgern. Du kan kigge direkte igennem objektivet uden brug af sensoren. Det sparer strøm og giver et noget mere korrekt billedevudering når du skal tage billedet.

Desuden er sensoren noget større i spejlrefleks kamera end i kompakt. Det øger "så vidt jeg ved" muligheden for at få mere lys i lavbelyst situationer. Så er der noget med cropfaktoren, forholdet mellem det du ser du tager billede af og hvad der egentlig bliver optaget af sensoren.
Avatar billede daphne Novice
13. april 2013 - 15:24 #5
Mht. valg af kamera er det som udgangspunkt en smagssag, hvorvidt man føler at kameraet passer til dig.

Derfor vil jeg kraftigt opfordre dig til, at besøge en butik med kameraer, hvor du kan få lov til at holde de forskellige kameraer i hånden, så du ligesom kan få en fornemmelse af, hvordan det føles.

Om du vil have et kompakt, semi-kompakt eller et spejlrefleks er også afhængig af, hvordan du selv ønsker at tage billeder. Et spejlrefleks er jo lidt mere omstændigt at have med, og det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse i forhold til valg af objektiver, hvorimod du er mere fleksibel med et kompakt-kamera, som er nemmere at have med. Deraf også navnet.

God fornøjelse.

Mvh.
Gitte Daphne