Avatar billede Eternity Nybegynder
25. juni 2012 - 19:16 Der er 2 kommentarer

Egenkapital i A/S virksomhed

Hej Eksperter.

Jeg har forgæves forsøgt at finde lidt info vedr. egenkapitalen i et A/S.

Kan ejerne selv trække pengene ud af egenkapitalen(altså hæve, som en slags bankkonto) ligesom de kan i et enkeltmandselskab el. lign.?

Hvad nu hvis der er to ejere der ejer 50 % hver, kan de så beslutte at nu tager vi eks. en million hver?

På forhånd tusinde tak for hjælpen!
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juni 2012 - 20:24 #1
der må ikke gives lån til ejere - der er en del, der bliver nakket på det. Men udbytte kan blive udbetalt (der betales så skat af det beløb, der udbetales).
Avatar billede store-morten Ekspert
25. juni 2012 - 20:37 #2
ApS og A/S

Hvis du etablerer virksomhed i selskabsform, fx som ApS eller A/S, skal selskabet trække A-skat af den løn, du får udbetalt. Hvis du får udbytte fra selskabet, fratrækker selskabet skatten på forhånd. Udbetalt udbytte op til 48.300 kr. beskattes med 28 %. Udbetales der mere end 48.300 kr., beskattes det med 42 %. Den endelig udbytteskat kan dog blive noget højere.

Ud over den skat, du selv skal betale, skal selve selskabet betale en selskabsskat på 25 %.

http://www.startvaekst.dk/skat-ved-start