Avatar billede massgl Nybegynder
22. juni 2012 - 11:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kondensator til køleskab

Hej eksperter,

Det er vidst ikke helt korrekt at stille følgende sp herinde, men forsøger alligevel.

Hele min lejlighed kører på energi opladet på 24 volts batterier fra solen (ja det er ret nødret, men det sparer mig for en sur elregning over sommeren) - bortset fra mit køleskab.

Jeg har en svag inverter, der laver 24 volten om til 220 volt, men hvis jeg tilslutter køleskabet til denne, kobler den ud og melder, at belastningen er for høj.

Køleskabet trækker 150 watt når det kører og inverteren kan klare 200 watt i længere tid og kan klare ca. 300 watt over kortere tid.

Kan det lade sig gøre, at sætte en kondensator imellem inverteren og køleskabet, der kan hjælpe køleskabet igang?

Mvh Mass
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2012 - 13:57 #1
Ikke direkte efter inverteren, da en kondensator virker i et system med jævnstrøm hvor den bliver ladet op.
I vekselstrøm vil den aldrig blive opladet, da polariteten skaifter 50 gange i sekundet.

Men der sidder sikkert en efter en ensretter på kompressoren ved siden af tilslutnings boksen, og den skal sikkert gøres større så startspændingen nedsættes.
Men der er du nødt til at tage skabet og og se hvor mange microfarad den er på.
Avatar billede massgl Nybegynder
22. juni 2012 - 20:39 #2
Ok, mange tak for svar! Det giver god mening, at der en større kondensator på i stedet for den, der måske allerede sidder der. Også at en kondensator ikke vil fungere med vekselstrøm - tak for info! Jeg vender lige tilbage i morgen, når jeg får kigget nærmere på skabet.
God aften :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2012 - 23:32 #3
velbekomme
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2012 - 20:32 #4
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede massgl Nybegynder
16. juli 2012 - 14:41 #5
Hej og undskyld den lange svartid,

Ja tak, jeg har kigget og skildt kølskabet lettere ad, men kan desværre ikke finde kondensatoren.

Det er denne model, der er tale om (KGV33X44 af mærket Bosch):
http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/fc/b85d/4f4f/ad63/a28413ceeeb6/l.jpg

Bagtil ser det sådan ud:
https://www.dropbox.com/s/i18ksp53nhzdhqz/IMG_1306.JPG
https://www.dropbox.com/s/vt1rxcinnu0bxqv/IMG_1307.JPG

Da jeg ikke kan se kondensatoren, kan jeg ikke udskifte den med en større. Derfor er min løsning at købe mig en større inverter med større kapacitet, der kan klare køleskabets startssugen.

Venlig hilsen, og mange tak for svar,
Mass :)
Avatar billede massgl Nybegynder
16. juli 2012 - 14:42 #6
Svar for point
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2012 - 15:01 #7
Ok