Avatar billede suzmaduz Nybegynder
18. juni 2012 - 23:51 Der er 6 kommentarer

Bygge min egen pc

Byg selv PC
Hej
Jeg står og skal til at have mig en computer, og tænkte at jeg ville bygge en selv, uden at have enormt meget forstand på det, så ville lige spørge herinde inden jeg begynder at købe komponenter.

Først lidt om hvad den skal bruges til: Det er først og fremmest en arbejds pc, hvilket vil sige at den skal kunne køre de gængse programmer som office pakken, og internet godt.

Vigtigst af alt så skal den bruges til at lave musik med, så den skal kunne kører, ting som Pro Tools med en masse vst instrumenter. Jeg har en Mbox 2 som skal bruges som ekstern usb lydkort, så pc behøver vel ikke et lydkort.

Jeg har været inde på pro shop for at konfigurere min egen cpu og den ser således ud:
Komponenter:
•
Processor:    Intel Core i7 2600 3.40 Ghz (4 Kerner - 8 Tråde) [Sandy Bridge]
•
CPU Kølere:    Corsair Cooling Hydro H60
•
Bundkort:    P8Z68 DELUXE/GEN3
•
Hukommelse:    Kingston DDR3 - 1600 MHz - 8GB (2x4) HyperX (grey series)
•
Grafikkort:    HD7850-DC2-2GD5
•
Harddisk 1:    Western Digital Caviar Blue 1TB
•
Optisk drev 1:    SH-222BB DVD±RW Black
•

Kabinet:    Cooler Master HAF 912 Plus
•
Strømforsyning:    Be Quiet! Pure Power L8-CM-730W 80Plus Bronze (85-88% effektiv) Modulær
•
Trådløs netkort:    TL-WDN4800 Wireless
•

Tilbehør:
•
Kort læsere:    ICY BOX IB-863-B
•
Software pakker:
•
Operativsystem:    Windows 7 Ultimate 64bit SP1 (Dansk) OEM
•

problemet er at den løber op i 11700 kroner. Mere end jeg forestille mig at bruge. Er det muligt at få en til ca 6.500-7.500 som kan næsten det samme? bruges til formålet?

MVH

Suzmaduz
Avatar billede KHHP Juniormester
19. juni 2012 - 09:19 #1
Det kan godt gøres billigere:
Komponenter:
Processor:    Intel Core i3 2120 3.30 Ghz (2 Kerner - 4 Tråde) [Sandy Bridge]
CPU Kølere:    H80 Hydro Series
Bundkort:    P8Z77-V LX ( Ivy Bridge )
Hukommelse:    Kingston DDR3 - 1600 MHz - 8GB (2x4) HyperX (grey series)
Grafikkort:    ASUS EAH6770 DC SL/2DI/1GD5
Harddisk 1:    Agility 3 SSD 120GB
Harddisk 2:    Western Digital Caviar Blue 1TB
Optisk drev 1:    SH-222BB DVD±RW Black
Kabinet:    Cooler Master HAF 912 Plus
Strømforsyning:    Be Quiet! Pure Power L8-CM-730W 80Plus Bronze (85-88% effektiv) Modulær
Trådløs netkort:    TL-WDN4800 Wireless
Tilbehør:
Kort læsere:    ICY BOX IB-863-B
Software pakker:
Operativsystem:    Windows 7 Home Premium w/SP1 64bit (dansk) OEM

I alt    kr.  8.442,00

Fjerner du Harddisk 2 og udskifter hardisk 1 med dit western digital drev i stedet for den lynhurtige SSD, kan du trække et par hundrede kroner af prisen
Avatar billede KHHP Juniormester
19. juni 2012 - 14:05 #2
Du kan jo også tage et billigere kabinet eller droppe Hyrdro/vand-køling helt og bare nøjes med en standard-køler. Med de få ændringer vil du kunne bruge det setup jeg har foreslået og så gerne komme ned under din max. grænse på 7.500kr.
Mit eget setup ser således ud:
Processor: Intel Core i3 2100 3.10Ghz (2 kerne - 4 tråde) [Sandy Bridge] 805,-
CPU Kølere: Intel Stock FAN-Cooler 0,-
Bundkort: GigaByte GA-PA65-UD3-B3 760,-
Hukommelse: Kingston DDR3 - 1333MHz - 8GB (2x4GB) HyperX blu 355,-
Grafikkort: ASUS EAH5670 1GB DDR3 558,-
Harddisk 1: SAMSUNG HD253GJ 7200rpm 570,- Suggested upgrade Intel Solid-State Drive 520 Series 240 GB 2260,-
Harddisk 2: SAMSUNG HD501LJ (taget fra defekt ekstern hdd, så kender ikke pris)
Optisk drev: Intet
Kabinet: Ved ikke, havde det stående
Strømforsyning: Energon 750W ATX PSU 337,-
Trådløst netkort: TP-Link TL-WN781ND 121,-
Tilbehør:
Logitech MX Performance Wireless Mouse 600,-
Apple Numeric USB Keyboard 420,-
Software pakker:
Microsoft Windows 7 Ultimate Retail Dansk 2095,-

Total pris: 6.621
Med SSD: 8.311

Maskinen bliver brugt til gaming, web-programmering og video-redigeringer(full hd 1080p)
Det var bare for at give et eksempel på hvor lidt der skal til. For at besvare dit spørgsmål omkring lydkort, så er de lydkort, du kan tilvælge, eksterne kort der monteres i computeren. Bundkortet indeholder allerede et 7.1 lydkort, men det har jo ingen relevans, da du jo så fint påpeger at til lyd-produktion har du et ekstern kort.
Dog ville det være af fordel hvis du køber Windows 7 Ultimate, hvis du også vælger en SSD, da Windows 7 Ultimate og Windows 7 Enterprise er de eneste der understøtter en hastigheds-forbedrende teknologi der kommer med SSD'er, som er kaldet TRIM. Den forøger hastigheden ved sletning og oprettelse af filer/installation og fjernelse af programmer.
Avatar billede suzmaduz Nybegynder
19. juni 2012 - 18:29 #3
Hej.

Tak for dit svar. Det første forslag du giver lyder rigtig fornuftigt. Hvad nu hvis jeg investerer i en imac 21,5. Den står til ca. 8300? det er jo næsten samme pris.

MVH

Suzmaduz
Avatar billede KHHP Juniormester
19. juni 2012 - 20:00 #4
Det kunne du også gøre. Så får du også det rigtig dejlige Mac OS X med. Jeg har selv en Mac Pro og jeg skifter aldring mere permanent tilbage til Windows igen. Windows har jeg kun til gaming.
Du skal dog lige undersøge om det software du har, samt det eksterne lydkort du vil bruge, virker med Mac OS X Lion 10.7.x.
Så vidt jeg har hørt, så får du en gratis opgradering til det nye Mac OS X Mountain Lion 10.8 med når du køber en Mac i løbet af juni-måned.
Så mener du at du vil investere i en Mac, så gør det endeligt.
Avatar billede suzmaduz Nybegynder
19. juni 2012 - 21:10 #5
Mener at det er snow leopard 10.6 der er på. Men jo tror at software og hardware er kompatibel med det. så er det bre om at slippe slanterne :-D

Hvad med virus program til mac. Kan det passe at en mac ikke behøver det? Mac er virusfri?
Avatar billede KHHP Juniormester
19. juni 2012 - 23:25 #6
Det er en af de myter omkring Mac, som mange endnu ikke har forstået er usande. Der har fornylig været en virus på spil i Mac OS X, som hed Flashback. Den udgav sig for at være en opdatering til Adobe Flash Player og installerede sig selv og åbnede for adgang til uønskede gæster.
Du skal have et antivirus program til din Mac, hvis du vil undgå besøg af lignende vira.
Jeg bruger selv avast: http://www.avast.com/en-dk/free-antivirus-mac
Du skal installere prorgrammet og dernæst åbne det for at udføre opsætning. Husk at registere dig via programmet. Bare rolig, det er gratis. Ellers virker det kun en måned og så lukker det.
Det eneste system man kan sige er nogenlunde fri for virus, er de mange forskellige udgaver af Linux. Men det kommer. Linux skal bare blive lidt mere populært, og så kommer der også lidt virus til dem. Men køber du en Mac, så husk ALTID antivirus, uanset om du vil køre Mac eller Windows på den.