Avatar billede strangeaway Nybegynder
12. juni 2012 - 22:13 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Graviditet og nyt job/jobsamtale

Kære Eksperter...

Jeg bevæger mig ud på nyt vand her, da jeg ikke tidligere har forsøgt mig med "moralske"/arbejdsmarkedsrelaterede spørgsmål her. Men der sidder jo en masse kloge hoveder derude, så måske I også kan hjælpe med denne problemstilling, som I har kunne hjælpe med så meget andet gennem tiderne.

Min kæreste er gravid i 18 uge og er kaldt til en jobsamtale på et vaskeægte drømmejob i næste uge. Hvornår synes I man er forpligtet til at sige, at man er gravid? Lovgivningsmæssigt siger man tre måneder før, men hvad med moralen?

Min kæreste og jeg er nok enige om, at hun ikke skal sige det til samtalen i næste uge, da det med stor sandsynlighed vil diskvalificere hende til stillingen, men vil det være forkert - og hvornår skal det så siges? Lige inden kontrakten evt. skrives under eller???

Er spændt på at høre jeres bud på, hvad der vil være det rigtige i denne situation!

God sommer ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
13. juni 2012 - 00:09 #1
Efter min mening skal man lægge kortene på bordet, eller som minimum være klar til at gøre det, da alternativerne ved at holde det tilbage kan blive et dårligt forhold til arbejdsgiveren på både kort og lang sigt. Selvom det kan være svært at bevise må en arbejdsgiver mig bekendt ikke fravælge den rigtige kandidat pga graviditet - men det er en rigtig skæv start på et samarbejde hvis man har holdt oplysninger tilbage og risikoen er at det så ikke bliver ens drømmejob.

Jeg kan selvfølgelig sagtens stadig se dilemmaet, og det skal nok heller ikke være det første man siger når man kommer ind ad døren men hvis stemningen er god og det falder naturligt ind så mener jeg ikke at det bør tilbageholdes.
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. juni 2012 - 10:33 #2
Som #1
Det bedste er at sige det med det samme, det er mest ærligt og giver et bedre indtryk.
Hvis jeg var arbejdsgiver og ansatte en der vidste hun var gravid og undlod at sige det, ville jeg ved først kommende GYLDIGE lejlighed skille mig af med hende, da hun er en illoyal og utroværdig medarbejder.

Men held og lykke med det både graviditeten og jobsamtalen
Avatar billede jokkejensen Novice
13. juni 2012 - 10:51 #3
Ved lov er man ikke forpligtet til at nævne noget om graviditet. De 3 mdr træder først i kraft efter ansættelse.

Og selvfølgelig vil hun have ekstra svært ved at blive "kvalificeret" til jobbet hvis hun tager 1års barsel kort efter ansættelse. Især hvis der er mange flere ansøgere.

Derfor ville jeg bestemt holde det hemmeligt, skulle jeg få jobbet, vil jeg udføre det på bedste vis perfekt. Tage min barsel, og hvis der er noget BS med ens arbejdsgiver bagefter er vedkommende endten ikke den rigtige arbejdsgiver for én alligevel (hvad hvis der skulle ske sygdom, ryger man så også bare ud ?), og så må man kontakte sin fagforening hvis der ligger en unfair fyreseddel på jobbet bagefter.

Anywho - Hvis en arbejdsgiver alligevel er forpligtet til at betale barslen - hvorfor så fyrer vedkommende bagefter ? - det er vist dårligere forretningsføring.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
27. juni 2012 - 09:42 #4
Hej alle tre...

Det er svært at løse denne slag etiske problemstillinger. Min kæreste valgte ikke at sige noget til samtalen - egentlig ud fra de samme argumenter, som #3 fremfører - men desværre fik hun ikke jobbet.

Kan I ikke alle tre smide et svar, så deler jeg pointene!

God sommer
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2012 - 09:53 #5
ærgerligt - bedre held næste gang!
Avatar billede jensenjs Juniormester
27. juni 2012 - 10:10 #6
OK Svar