Avatar billede blue_sea Nybegynder
05. juni 2012 - 22:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tydning af radon rapport

Jeg har modtaget resulatet af en gennemført radon måling i min bolig, men har svært ved at finde ud af hvordan jeg tyder rapporten.

Kom så til at tænke på, at der måske var nogen her inde som kan hjælpe med det?

Målt radonindhold
Detektor 1 - Dagligstue 410 + / - 60
Detektor 2 - Soverum 400 + / - 60

Samlet resultat
Årsmiddelværdi: 410 Bq / m3 (Becquerel pr kubikmeter)

Det jeg ønsker at vide, er selvfølgelig om det ligger over det tilladte/anbefalede. Og hvis ja, hvor slemt det er (gerne i tekst frem for tal, så jeg får den bedst mulige fornemmelse af hvordan det ser ud).

På forhånd tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2012 - 22:13 #1
Avatar billede blue_sea Nybegynder
05. juni 2012 - 22:19 #2
Tak.

Jeg har dog selv kigget på nettet og også set det tal. Det jeg efterlyser er en mere præcis/detaljeret tolkning af tallene. Hvad betyder hvad og - ikke mindst - hvis dette resultat ligger over - hvor slemt det er. Så hvis nogen kan hjælpe med det...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2012 - 22:23 #3
Jeg er ikke ekspert, men var det mig, ville jeg begynde at kigge på de simple foranstaltninger.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
05. juni 2012 - 22:29 #4
Har fundet dette:

Hvis man har en radon-værdi i boligen fra 100-400 Bq/m³, skal der blot foretages nogle enkle foranstaltninger, hvis radon-værdien i ens boligen er over 400 Bq/m³, skal der typisk flere foranstaltninger til.

Det fortæller mig en del. Men stadig ikke noget præcist.

100-400 står der. Mit det en tal er 400. Hvor slemt er det så reelt det får jeg ingen fornemmelse af.

over 400..., står der så. Mit det andet tal er 410. Altså 10 'på den anden side'. Men det giver mig heller ingen præcis fornemmelse af hvor vi præcist befinder os på "farlighedskalaen".

jeg har brug for et svar fra nogen som har forstand på dette og kan fortælle mig i tekst - ikke tal - om dette resultat.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
05. juni 2012 - 22:33 #5
Koncentrationen af radon i luften angives som "bequerel pr. kubikmeter" (Bq/m³). Gennemsnitsværdien for boliger i Danmark ligger omkring 59 Bq/m³. Tidligere anbefalede Sundhedsstyrelse, at radon-værdien i boligerne skulle ligge under 200 Bq/m³. Men en lang række undersøgelser har vist, at det kan være sundhedsskadeligt at bo i en bolig, som har en radon-værdi mellem 100-200 Bq/m³. Derfor har WHO og de nordiske strålingsbeskyttelsesmyndighedernetop anbefalet, at man ikke bør bo i en bolig som har en værdi over 100 Bq/m³. Men den danske myndighed har dog ikke ændret deres direkte lovkrav endnu. For ny bebyggelse, må radon-niveauet blot ikke overskride 200 Bq/m³.

Umiddelbart tolker jeg resultatet som skidt...

Ønsker stadig svar på spørgsmålet/#4.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
06. juni 2012 - 20:41 #6
Tror dette er for specielt til at jeg kan finde ud af mere her inde. Vil derfor prøve ad anden vej. Lukker spørgsmålet.