Avatar billede ng_tnt Nybegynder
04. juni 2012 - 13:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

XP og gfx driver problem

Sidder med en gammel Dell med XP Prof. SP3 fuldt opdateret. Har så fået et kæmpe problem med grafikdrivere "pludselig" Har reinstalleret XP og opdateret alle drivere m.v. til nyeste. Når jeg installere Nvidia driveren til Geforce 6800 kortet, bliver pc'en ustabil, går i sort og er ikke meget for at arbejde, hvis jeg fjerner driveren og kører "uden" driver - kører pc'en fint og uden problemer. Har skannet for vira, malware m.v. uden at finde noget.

Nogen der har kendskab til dette problem - har googlet uden held. Kunne man evt. fjerne SP3 igen og se om problemet kom sammen med den ? Skulle bare undre mig idet det jo er voldsomt gammelt både Xp og pc ;-)

p.f.t.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. juni 2012 - 13:07 #1
Henter du driveren fra dells side eller fra Nvidias side?
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
04. juni 2012 - 13:14 #2
henter den fra Nvidia - idet kortet er isat senere
Avatar billede Blueeyez Mester
04. juni 2012 - 13:35 #3
#2 Når du skriver ustabil hvordan ustabil bliver den så? (Har selv et Nvidia 6800 GS i min pc og kør med SP3 uden problemer...

Et bud kan være at du skal sætte en fast Hz på kortet.. kan gøres ved højreklik på skrivebord vælg egenskaber, klik på Indstillinger, avanceret, skærm og vælg en Hz (Det afhænger fra person til person hvilken Hz man bedst kan med) (Vil dog påpege det kun er et bud som ikke gør nogen ændringer i dit system.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. juni 2012 - 13:36 #4
Glemte helt og høre hvad et temp på grafikkortet? Du kan tjekke temp med GPU-Z (gratis)
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
04. juni 2012 - 13:44 #5
Har prøvet at ændre på Hz - uden nogen ændring, tvivler på det kan være varmen idet det kommer umiddelbart efter start fra kold. Pc'en bliver mega langsom, skærmen opdateres ikke korrekt, "gamle" skygger fra lukkede vinduer m.v.

Kan gfx kortet være delvis defekt ???? Har ikke lige et andet med korrekt sokkel jeg kan prøve med,
Avatar billede Blueeyez Mester
04. juni 2012 - 13:50 #6
#5 Er lidt i tvivl, så vil lige tjekke op på følgende:

Du skriver: "Har så fået et kæmpe problem med grafikdrivere "pludselig" Har reinstalleret XP og opdateret alle drivere m.v. til nyeste".

Mit spørgsmål dertil er så, har du formateret pcen eller er det grafidriveren der pludseligt har opdateret sig selv? Samt evt andre drivere på din pc?
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
04. juni 2012 - 14:04 #7
Startede knap så hidsigt som nu. Flimmer, blink m.v. som er endt i næsten crash. derffor formattering og reinstall af XP m.v. Har prøvet med nyeste driver fra Nvidia og så forskellige fra 2005 +2008 uden held
Avatar billede Blueeyez Mester
04. juni 2012 - 14:14 #8
#7 Efter formateringen, installerede du da ikke alle driverne FØR du opdaterede systemet?

Jeg kunne godt mistænke enten en løs forbindelse evt prøv og tag kortet ud af pc og pust ind i pci-e port (kompressor evt)

Men det kan os være kortet er ved og stå af? (Serien er trodsalt ikke så ny mere)

En helt tredje mulig løsning kunne være en formatering (normal ikke hurtig) og så at du installerer driverne og hvis alt kører perfekt, så lader du den få adgang til internet + opdateringer til windows.

Vil dog påpege nogle opdateringer du skal undgå:

Microsoft-browserskærmopdateringer til EEA-brugere med Windows XP (KB976002)

Windows Search 4.0 til Windows XP (KB940157)

Og så dem under valgfri, vælg kun dem som har høj prioritet! men undgå den der broser skærmopdatering. (Der er ingen grund til og have den)

Dernæst så må du ikke tilslutte andre medier som måske kan indeholde virus/spyware eller andet som kan skade systemets stabilitet (Worst case)
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
06. juni 2012 - 00:49 #9
Hej Blueeyez. Tak for dine forslag, driverne er installeret før alle opdateringer. Kunne nemlig først komme på nettet på pc'en efter alle driverne inkl. nic-driveren var kørt ind.

Fandt fejlen - kortet er delvist defekt, fandt et GF7950GT kort og det fejlede ikke med nyeste gfx-driver. Skulle dog fikse lidt mere strøm til dette kort før det ville køre uden bemærkninger, men nu ræser den lidt igen ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juni 2012 - 09:44 #10
#9 Godt at høre :) Hvilken model af 6800 er det du ligger inde med?
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
08. juni 2012 - 10:01 #11
FISK - der står bare Nvidia GForce 6-series - og på driveren, da det sad i 6800.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juni 2012 - 14:09 #12
#11 Ja okay, hvad ville prisen være for kortet? (Kunne godt dog tænke mig og vide om blæseren..) Har nemlig et 6800 GT kort som kunne bruge en køler, men jeg søger et standard køling som jeg synes er meget svær og finde (Altså original hvilket kræver et andet 6800 kort)

Vil os lige høre om jeg skal smide et svar, da en af mine forslag var at kortet var ved og stå af?
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
08. juni 2012 - 14:25 #13
Hej igen. Smid et svar ;-)

Og evt en mailadr - så kan jeg smide et billede af kortet, så du kan se om du vil have det. Skal vel med pakkepost og det koster 85,- og en label. Sender det gerne til dig, hvis du kan bruge det. ( mail@gesler.dk )
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juni 2012 - 19:24 #14
#13 Svar :)

Bare iorden ;)