Avatar billede Dustmuz Nybegynder
28. maj 2012 - 10:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Beregning af Flow i rør

Goddag Folk på Eksperten.dk

Jeg har søgt lidt på Eksperten inden jeg oprettede spørgsmålet her.
fandt desværre kun 1 relevant svar, dog uden at få et svar jeg umiddelbart kan bruge.

Det jeg gerne vil have hjælp/svar på, er hvor stort et tryk jeg skal have i starten af et rør, hvis jeg skal have et givent tryk i den anden ende.

Røret er et 4 tommer galvaniseret rør (indvendig diameter)
Fra Vandpumpens "ende" går røret 25cm vandret ud, hvor det har et 90 graders buk, i en Radius af 8cm, derefter går røret 2,5 meter lodret op. Derefter har det igen et 90 graders buk, i radius af 8cm, og går herefter 50cm vandret hen.

Jeg ønsker et tryk på 65 PSI (hvis muligt at beregne dette) i Enden af røret (dvs, modsatte ende af Vandpumpen)
Vandpumpen behøves ikke at medregnes, da jeg vil kontakte Grundfoss hvis jeg kan finde det "starttryk" jeg søger.

jeg har umiddelbart kun kunne finde formler og data på vandrette rør uden knæk, og det link som bliver givet i starte, hvor et svar referere til "http://www.orumjensen.dk/overfaldsbyg.htm" da, for jeg den til et flow på næsten 15.000 liter i sekundet, hvilket jeg ikke syntes lyder helt realistisk

Jeg håber der er nogen kloge mennesker derude som kan hjælpe :)

Med venlig hilsen
3 Unge studerende som har fået en god ide :)
Thomas
Steffen
Bjarne
Avatar billede Dustmuz Nybegynder
28. maj 2012 - 10:58 #1
Det andet spørgsmål jeg referere til er dette
http://www.eksperten.dk/spm/734722
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 12:05 #2
"Det jeg gerne vil have hjælp/svar på, er hvor stort et tryk jeg skal have i starten af et rør, hvis jeg skal have et givent tryk i den anden ende."

65 psi = ca 4,4 atm tryk.
Når du hæver et vandspejl med 1 meter, så øges trykket i røret med 0,1 atm.(1 atm = 10 meter vandsøjle)
Som jeg ser det, så skal dit tryk  ved pumpen være:
4,4 + 0,25 = 4,65 atm tryk.
Avatar billede Dustmuz Nybegynder
28. maj 2012 - 14:27 #3
Det lyder som et meget bedre alternativ end det jeg selv fandt :)

Det giver mig også et "starttryk" på ca 69 PSI, hvilket kun er omkring 1/100 del af det jeg selv havde beregnet :D hehe

hvis du vil lave et svar, Så smider jeg lige Point din vej :)

Vi takker Rigtig mange gange herfra
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 18:19 #4
velbekomme