Avatar billede Tobber16 Nybegynder
27. maj 2012 - 00:08 Der er 9 kommentarer

(Stereo) kun lyd i venstre højtaler

Hej

Som overskriften siger har jeg et problem med at der kun kommer lyd fra venstre højtaler, har prøvet flere højtalere og headset med samme resultat og stikket er skubbet helt i. Dog skal det siges at dette kun er et problem på det hun jack stik (grøn) der sidder på bagsiden af PC'en, på frontpanelet virker hun jack stikket som det skal i stereo.. Hvis jeg kun sætter han jack stik halvt i er der lyd i begge højtalere, men det er kun monolyd. Når jeg tester stereo i lyd konfiguration ned jack helt i kommer lyd i venstre side som den også indikere på skærmen, når den spiller for højre side kommer lyden i venstre side igen, bare meget dybere.

Jeg syntes at dette virker meget underligt og vil gerne spørge jer til råds herinde for at høre om i evt. kan komme med løsningsforslag/opklaringer :)

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2012 - 09:54 #1
stikket på motherboard kan skiftes - men det er nok lettere og billigere at sætte et andet lydkort i maskinen.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
27. maj 2012 - 13:35 #2
Problemet er bare at det er onboard lydkort, så hvis det skal skiftes skal hele motherboardet vel skiftes :(

Jeg mindes altså jack indgangen har virket engang, så er det pludselig kommet som problem og det er kun den jack indgang som ikke virker optimalt, alle de andre på bagsiden virker som de skal.

Jeg prøvede at rode lidt med det igår (geninstallere driver, puste i stikket, indstallere motherboarddrivers fra cd) og fik faktisk lidt lyd ud af begge højtalere, men det var kun meget meget lidt fra højre og normal fra venstre.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2012 - 13:51 #3
inde i stikket på mobo sidder et par bladfjedre, som skal ramme jack-stikket i hvert sit område. Den, der har lyden til højre kanal er måske bukket, eller der kan sidde lidt skidt i stadig.
Der er reelt intet i stikket, der er 'farligt', så sluk for maskinen (tag også strømkabel af). Og find en lang nål og prøv om du kan prike noget støv/snavs ud. Du må ikke volde med nålen - bare se, om noget kan skrabes ud.
Derefter stik i, og strøm på og test.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
27. maj 2012 - 15:51 #4
Jeg har prøvet at rode lidt i jack indgangen, men det har ikke rigtig nogen effekt :( det var efter jeg geninstallerede driveren (realtek hd) at der kom lidt lyd i høøjre siden også men utrolig lidt og normal i venstre. Det er svært at finde ud af om det er hardware eller software der er problemet
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2012 - 16:23 #5
hvis det var software ville det samme vise sig på front-udgangen, så jeg er 100% sikkert på hardware.
Her er et par overvejelser
- uden at åbne maskinen http://www.proshop.dk/Lydkort/LogiLink-USB-Soundcard-with-Virtual-7.1-Soundeffects-2302768.html
- internt modul
http://www.proshop.dk/Lydkort/Sweex-PCI-Sound-Card-5.1-2100775.html
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
27. maj 2012 - 16:40 #6
ok :) mange tak for din hjælp, jeg vil tage disse løsninger op til overvejelse, men jeg fandt også ud af at man kan bruge den blå udgang kaldet "input" som højtaler udgang, der kommer i hvert fald lyd ud :) så dette kan jeg vel gøre midlertidigt indtil jeg finder ud af andet
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2012 - 17:42 #7
typisk kan du via driver  skifte den blå fra input til baghøjtaler i en 5.1 løsning. Jeg har fx en 'realtek hd audio-konfiguration' liggende i kontrolpanelet. Under højttalerkonfiguration kan vælges fx 5.1 (i stedet for stereo), og så er den blå en udgang til baghøjttalere, og ikke længere indgang.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
27. maj 2012 - 19:57 #8
ahh cool cool :) det kunne jeg jo også gøre som alternativ løsning :)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. maj 2012 - 10:01 #9
læg et svar selv, og accepter det, så spg kan lukkes.