Avatar billede jens87 Nybegynder
08. august 2001 - 09:23 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Processor

Jeg har brug for en kort (ca. 1 A4 side(helst ikke mindre)) forklaring om hvordan en processor virker.
Altså hvordan beregningerne foregår, bliver til og så videre.
- Forklaringen må gerne være med billeder, dog ikke kun billeder.
- Den skal helst være skrevet i normalt sprog, og uden for mange indviklede tekniske forklaringer og ord.
- Det kunne være dejligt hvis der blev kommet lidt ind på forskellene på AMD og Intels processorer.

-- der gives 60 point for denne, da det er ret vigtigt for mig at få fat i denne \"rapport\".
Avatar billede peter_m Nybegynder
08. august 2001 - 09:25 #1
Hvorfor lyder dette som en lektie opgave?
Avatar billede jens87 Nybegynder
08. august 2001 - 09:31 #2
ja hvorfor mon? :-)

jeg tænkte bare om der var nogle der lå inde med sådan noget som jeg så kunne hapse og aflevere...=)
Avatar billede robotten Praktikant
08. august 2001 - 09:34 #3
Avatar billede desperado Nybegynder
08. august 2001 - 09:51 #4
Hvor teknisk skal det vaere ??
er vi helt nede i hvor mange lag CPU er bygget i og dens saet og pipelines ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
08. august 2001 - 10:04 #5
jeg har en lille maskinkodecompiler jeg skrev engang i vb -den kan du da godt få....
Avatar billede nz Nybegynder
08. august 2001 - 10:12 #6
lav din opgave selv !!!
Avatar billede nz Nybegynder
08. august 2001 - 10:15 #7
lån en bog på biblioteket og skriv af efter den.  Det er misbrug af Eksperten.dk
Avatar billede jens87 Nybegynder
08. august 2001 - 10:16 #8
Desperado:
Det skal ikke være teknisk sprog..det skal være så en udestående person kan danne sig et indtryk af hvad en CPu er, hvad den gør og hvordan den virker.

Jelzin101:
hmm hvad er det for noget? -et program eller how?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
08. august 2001 - 10:19 #9
ja det er et lille program der viser hvordan cpu\'en arbejder sammen med bus hukommelse osv.
Avatar billede robotten Praktikant
08. august 2001 - 10:34 #10
jens87>> gå ind under menuen hardware-guide på det link jeg gav dig, og derefter punkt 3. Der ligger 75 sider...
Avatar billede palomino Nybegynder
08. august 2001 - 10:34 #11
Jeg kan garanterer dig for at du vil blive overrasket over hvor teknisk en forklaring af en cpu kan blive. Først skal du have lært om det binære talsystem, derefter det hexadecimale, så bliver du nødt til at forstå noget om registre og deres størrelser...

Jeg kan sige så meget at AMD cpu\'er er laver over intels gamle x86 struktur, hvis de ikke var kunne windows og dos jo ikke køre på dem...

Lån en bog om det fordellen da! Der findes utallige bøger om dette emne, dog skal du nok selv til at tænke lidt over hvordan du vil omskrive det så enhver kan forstå det...og så er det først at det bliver spændende at lave projektopgave...

Du kan heller ikke interesserer dig ret meget for computer, siden du ikke engang gider at gøre en indsats for at forstå det selv....

Palomino
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. august 2001 - 10:43 #12
For 60 point får du ikke mange forklaringer, det er teknisk vanskeligt at forklare det så en uden for stående kan fatte det!
Avatar billede jens87 Nybegynder
08. august 2001 - 12:08 #13
jeg behøver heller ikke det helt store...det skal bare være noget kort skidt om hvordan sån en kælling virker;-)
Avatar billede desperado Nybegynder
08. august 2001 - 12:40 #14
jens87

Hvis du skal have nogel til at forstaa hvordan det fungere. Skal du sammenligne det med noget laeseren forstaar ! en bil eller saadan noget !!

fek/
CPU : Mortor
Mhz : Omdregninger
HK  : FLOPS eller MIPS Millioner ins pr sec
hvordan : stempel paa vej op i en mortorblokken er lig med et 0.... og stempel paa vej ned lig med et 1
det vil sige 1 beregning... husk at der skal mange beregninger til for at have et tegn paa skaermen......

hvis der er nogle der har noget at sige om modellen saa skyd loes. SA laenge det ikke er om HK / MIPS / FLOPS .. jeg ved godt at det kan svinge fra software / Maerke

kan det bruges ?
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. august 2001 - 14:56 #15
OST!!!! LAV DOG DINE LEKTIER SELV! DU BEHØVER IKKE OG BELEMRE OS ANDRE MED DET!!!
Avatar billede nz Nybegynder
08. august 2001 - 15:03 #16
Bøjkot ham.  Han kan da selv skrive sin opgave.

Hvis han ikke engang gider gøre noget for at sætte sig ind i tingene - hvorfor skal vi så hjælpe den dovne hund.

nz
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. august 2001 - 15:11 #17
Du kan sikkert købe en IDG bog om PC for begyndere!
Avatar billede palomino Nybegynder
08. august 2001 - 17:07 #18
Jeg synes du utrolig naiv, at tro at man kan forklare en cpu\'s beregningsproces uden benyttelse af indviklede tekniske forklaringer. Der er jo også en del matematik...

Ved du overhovedet hvad det binære og hexadecimale talsystem er for noget???

Hvis du gør, så kan det være jeg vender tilbage...

Palomino
Avatar billede jens87 Nybegynder
09. august 2001 - 11:03 #19
meningen med det her var ikke at folk skulle gå helt amok eller noget. det jeg håbede på, var at der måske var nogen der tidligere havde en opgave om sådan noget og kunne/ville dele den med mig. -eller at nogle kunne give mig nogle/et link til hvor jeg kunne finde noget om det. tak til dem der har taget det alvorligt og hjulpet mig med links. jeg deler pointsne mellem dem der hjalp og stopper det her nu og stopper folkene der bare flamer mig.

tak:-)
Avatar billede dgj Nybegynder
09. august 2001 - 17:29 #20
Jens 87 du er en SPASSER 13/14
Avatar billede jens87 Nybegynder
13. august 2001 - 13:53 #21
rolig nu...bare glem det hele så...der var bare en gut der sagde jeg kunne spørge herinde for her hjalp folk tit ham med sådan noget....

hvad betyder 13/14 egentlig?
Avatar billede dgj Nybegynder
15. august 2001 - 20:30 #22
din alder for heldvede
Avatar billede jens87 Nybegynder
16. august 2001 - 11:06 #23
slap dog af, chill noget mere
Avatar billede dgj Nybegynder
16. august 2001 - 16:34 #24
hvad ellers pattebarn