Avatar billede ope Nybegynder
08. august 2001 - 08:58 Der er 10 kommentarer

Installation af harddisk

Jeg har anskaffet en Ibm. 30 gb. hardisk helt ny, er der noget man skal gøre når den er sat i maskinen, formatere eller lign, eller kan man bare installere windows og så der ud af ?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
08. august 2001 - 08:59 #1
Den skal allerførst partitioneres, også formateres, ellers kan den ikke bruges!

- Rasmus!
Avatar billede bbs Nybegynder
08. august 2001 - 09:02 #2
Du bestemmer selv om du vil partitionere den først, men det kan klart anbefales.
Du behøver heller ikke formatere den, men det gjorde jeg da ved min.
Når du så har gjort det, så skal du bare installere windows, så virker det :)
Avatar billede ope Nybegynder
08. august 2001 - 09:07 #3
hvordan partitionerer man og hvad skal det betyde det har jeg aldrig prøvet
Avatar billede bbs Nybegynder
08. august 2001 - 09:09 #4
Det betyder at du deler harddisken op i flere.
Det gør harddisken hurtigere.
Avatar billede desperado Nybegynder
08. august 2001 - 09:42 #5
saadan her >>

Start systemet paa en diskkette eller en BOOTcdrom..

skriv fdisk

Vaelg ja til understyttelse at stor disk..

vaelg 5 for at rette paa den rigtige disk...

her efter skal du oprette en ny partion..
og saet den aktiv...

reboot....
start paa diskketten, bootcdrommen..
skriv Format c:
lad den koere faertig..
start instalationen af windows
that it

nogle problemer saa skriv
Avatar billede dobber Nybegynder
08. august 2001 - 09:47 #6
Det kan være en fordel at dele HD op i 2 eller 3 dele, således at du kan have operativesystemet på c:, evt spil på d:, samt data (post,breve osv.) på e:
som beskrevet af desperado, men istædet for primær part vælges udviet part.
Avatar billede dobber Nybegynder
08. august 2001 - 09:49 #7
ups !!
sidste del skal gøres EFTER at du har oprettet den primær part
:-))
Avatar billede dalle777 Nybegynder
08. august 2001 - 11:12 #8
Der er absolut INGEN grund til at formatere sin helt nye HD - der er formateret fra forhandleren
Men partitionering er en god ide - det kan evt gøres nemmere ved først at installere windows og så bruge programmet partition magic !!!

Daniel
Avatar billede dobber Nybegynder
08. august 2001 - 11:18 #9
Til dalle777, det tyder på at du køber \"brugte\" HD, da alle de HD vi kør købt til firmaet IKKE er formateret, eller partitioneret
???
Avatar billede desperado Nybegynder
08. august 2001 - 11:59 #10
dalle777

Hvis du koeber en harddisk der er formateret !!
saa har du faaet en brugt disk !!!!

hvis du koeber en ny computer med styresystem, saa er diskden formateret, og der ligge der data paa..
husk der er andre formater ind FAT OG NTFS
fek Linux nativ , linux swp.