Avatar billede svend21 Nybegynder
11. januar 2000 - 13:54 Der er 8 kommentarer

Hvad betyder CGI-Script

Hvad er CGI- Script og hvad bruger det man nødagtig til...
Avatar billede michaelras Nybegynder
11. januar 2000 - 14:12 #1
CGI Script er et script som afvikles på serveren, fx hvis man har en database som man kune ønsker visse oplysninger fra beder man scriptet filtrere alle de oplysninger fra som man ikke skal bruge. Men der er mange andre muligheder med CGI script

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
11. januar 2000 - 14:15 #2
Hvis du tager Eksperten som eksempel (den bruger godt nok ASP, men det er noget af det samme) så kan du se i adresselinien at der står /spm.asp?id=9628 dvs. at den kalder scriptet spm.asp med parameterne id = 9628, det fortæller scriptet at den skal sende denne side - med nummeret 9628 - tilbage til brugeren og kun denne. Altså scriptet filtrerer de oplysninger den har tilrådighed og viser brugeren de informationer brugeren er interesseret i

Michael
Avatar billede kirkeby Nybegynder
11. januar 2000 - 17:09 #3
cgi er brugt til utroligt mange ting...  sms sendere, toplister, email sendere (formmail) osv :)

-Jesper
Avatar billede a61822 Nybegynder
12. januar 2000 - 15:53 #4
CGI står for Common Gateway Interface og er en standardiseret måde for websites at kalde kompilerede programmer på (fx lavet i Perl eller VB). Output (typisk noget HTML) fra disse programmer skal routes til standard output og CGI-motoren i webserveren vil dirigere det direkte videre til browseren.
Brugen af ASP til dynamisk HTML-opbygning erstatter i de fleste tilfælde behovet for CGI, men CGI understøttes til gengæld af de fleste webservere.
Avatar billede søren-jon Nybegynder
20. marts 2000 - 16:13 #5
Hvordab Laver man så en password protected webside med CGI/ASP?
Avatar billede a61822 Nybegynder
20. marts 2000 - 16:18 #6
Ja, det er jo et spørgsmål i en helt anden kategori og har som sådan ikke noget med CGI/ASP at gøre, omend begge kan anvendes til formålet.
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. juli 2000 - 00:56 #7
Cgi er et gragrammerings sprog hvormed man kan lave f.eks forms uden at skulle bruge frontpage extinsion!!!
Hvad med at acceptere et af svarene
Avatar billede kirkeby Nybegynder
10. juli 2000 - 23:50 #8
hvorfor lukker de ikke dette spørgsmål ??

der er flere gode svar..... :(