Avatar billede vision-jsp Nybegynder
10. maj 2012 - 22:12 Der er 8 kommentarer

MX record opdatering

Hej

Jeg lavede en forkert MX record på mit domæne. Det var et forsøg...

Gmail opfattede ændringen med det samme og sender mails til den angivne server. Men nu har jeg slettet den forkerte MX record.

Men Gmail fortsætter med at sende til den forkerte server?

Hotmail fx har ikke opfattet den fejlagtige MX record.

Hvornår opdaterer Google så den ikke bruger en ikke eksisterende record? Det gik jo stærkt da den skulle opfatte at der var kommet en ny record, men den anden vej kniber det?

Eller er det mig der ikke fatter en brik?
Avatar billede juleulven Nybegynder
10. maj 2012 - 22:17 #1
når du ændrer i DNS-navne/Records så kan der potentielt gå op til 24 timer inden alle "servere" har fået opdateret ændringen ...

hvor lang tid siden er det du har lavet den sidste ændring?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. maj 2012 - 22:26 #2
Hvor langt tid der gå, kommer helt an på hvad din TTL er sat til.
Står den f.eks. til 3600, betyder det at der gå 3600 sekunder, før din TTL bliver opdateret igen.

Hvad hedder dit domæne?
Avatar billede vision-jsp Nybegynder
10. maj 2012 - 22:27 #3
kl ca 20:55 lagde jeg en MX record ind.

Kl. 21:05 slettede jeg den igen.

Men ja der kan gå 24 timer - men hvorfor opfattede google straks at en ny var oprettet og opfatter ikke straks at den er slettet?

P.s. TTL var sat til 7200 hvis det har noget at sige?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. maj 2012 - 22:34 #4
Hej

Angående TTL'en så har det noget at sige, dette vil sige at Google burde opfører sig korrekt igen seneste klokken 23:05.

7200 betyder at det tager 7200 sekunder, fra at en dns server opdatere mx rekorden til den igen vil spørge dns serveren, omkring ændringer, i mellemtiden vil den cache det i dens cache.

Angående det med 24 timer, så er det noget man siger, som supporter for ikke at skuffe folk :).
Det er helt og alene TTL'en det kommer an på idag.

Det er også sådan at de foreskellige dynamiske services rundt omkring virker. Deres TTl står måske kun til at være 10 minutter, det betyder at 10 minutter efter du har skiftet ip adresse, vil rekorden være opdateret.
Avatar billede vision-jsp Nybegynder
10. maj 2012 - 22:39 #5
@ dalbjerg

Så altså hvis jeg forstår TTL korrekt vil det i mit tilfælde betyde at alle DNSér som har forsøgt at sende til mit domæne i tidsrummet 2055-2105 og samtidig IKKE har forsøgt at sende i tidsrummet 1855-2055 vil anvende den forkerte MX?

Indtil 2305, så vil alle forsøge at hente ny record og problemet er løst?

Og i øvrigt alle som sender efter 2105 og i øvrigt ikke har sendt siden 1905 vil finde korrekt MX?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. maj 2012 - 22:42 #6
Sådan burde det være i den perfekte verden ja.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
11. maj 2012 - 00:04 #7
Der kan reelt gå op til 3x TTL pga. caching af cached records og google kunne godt være et af de steder, hvor der er flere lag af servere.