Avatar billede tattoofreak Nybegynder
02. maj 2012 - 14:18 Der er 12 kommentarer

Overclock i5 2550K

Hvor meget kan man overclocke en i5 2550K processor med std køling, inden man skal være bange for at der sker skader? Og er der et godt program at bruge, til at teste om computeren er stabil?
Avatar billede KHHP Juniormester
02. maj 2012 - 14:32 #1
For det første skal du bruge et stykke software som CoreTemp eller HWMonitor, som kan måle temperaturen på din CPU. Dertil skal du bruge programmet Prime95, som kan give din CPU en ordentlig stress-test. Kører maskinen stabilt under hele testen, og når den ikke tårnhøje temperaturer i fohold til standard, så er det i orden, ellers skal den en smule ned. Jeg ville tro at du kan komme op på omkring 3,9-4GHz. En i7 2600K kan klare omkring 4,4GHz
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
02. maj 2012 - 14:58 #2
Jeg kan vel bare bruge AL Suite II der fulgte med til mit bundkort? For der kan jeg også se temperatur ....
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
02. maj 2012 - 14:59 #3
Men nu ved jeg ikke om du kender noget til den software, men der er noget hvor programmet autotuner computeren - også tænkte jeg om jeg skúlle prøve den?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2012 - 15:30 #4
det vil du sagtens kunne gøre MEN

det er aldrig kløgtigt at tune en pc hvorved der er mulighed for at den kræver ekstra køling

det er sådan noget du kan gøre hvis du har en god vandkøling på den

jo jeg har også asus bundkort med vandkøling på og skruer op og ned for hastigheden af og til

m.v.h
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
02. maj 2012 - 15:36 #5
Heh okay (: Jamen jeg kunne ikke rigtig forstå den test der fra Prime95 - for ifølge AL Suite II kører 3913.5 MHz, efter jeg bare har "autotunet" den lidt i BIOS, og der kan den sagten spille Battlefield 3 på high med en rimelig temperatur, og når jeg så køre Prime95, ryger den helt op på 72 grader - er det ikke mærkeligt, eller er det bare mig?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2012 - 18:03 #6
lyder godt nok pudsigt
er du helt sikker på den viser rigtig

du skal i hvert fald købe eller andet med en ordentlig køler hvis du vil rode med dens overclock muligheder

ofte kan man hive batteriet ud på bundkortet og så genstarte men ikke altid og så er det et nyt bundkort og hvad der ellers smutter ved sådan en seance

det er jo klart at hvis man kun overclocker lidt er der ikke så stor skade fordi en cpu godt kan tåle at blive lidt varm men ikke i længden eller under større belastninger

jeg syntes det er en dårlig ide

har du prøvet med speedfan om det ændrer noget

http://www.almico.com/speedfan.php

eller det her

Motherboard Monitor 5.3.7.0

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=311

m.v.h
Avatar billede chalde Seniormester
02. maj 2012 - 22:47 #7
Prime95 presser din CPU til det yderste. De fleste spil presser ikke din cpu i nærheden af så meget (i de fleste spil er det GPUen der får sit for inden CPUen begynder at blive ked af det). Prime95 er derfor godt til både at se worst case for temperatur, men også samtidig om der opstår fejl på baggrund af dit OC. Men Prime95 er på ingen måde en indikator for hvordan din CPU vil opføre sig under normale omstændigheder.
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
03. maj 2012 - 16:55 #8
Så hvad skal jeg forholde mig til, hvis spil slet ikke presser CPU'en så meget som Prime95 gør? for det er jo en stor forskel på temperaturen fra spil, også det program der - for under spil, kan den sagtens holde sig på en acceptabel temperatur
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2012 - 17:26 #9
hvor ved du det fra

mens du spiller kan temp sagtens være højt og lynhurtigt sænke sig bare et dumt spørgsmål
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
03. maj 2012 - 17:32 #10
Ved at lade core temp køre i baggrunden imens jeg spiller, og så trykke på desktop knappen på tastaturet - der snakker vi om ca 1 sekund fra spillet minimerer til jeg kan se hvad temperatur core temp siger? Så lyn hurtigt falder temperaturen på CPU'en heller ikke
Avatar billede chalde Seniormester
03. maj 2012 - 17:45 #11
#10 Den kan falde ualmindeligt hurtigt.
Men du kan ikke vide dig sikker på at der opstår et loop eller andet der får din CPU til at kværne max. Jeg ville til enhver tid køle efter Prime95.
Men bortset fra det, så er der ingen grund til at overclocke i forhold til spil. Din CPU bliver ikke presset nok til at det vil gøre en forskel. Måske minimale målbare forskelle, men intet du vil kunne mærke. Du kan også prøve at se forskellen i test mellem f.eks. i5 og i7 i spil. Ingen nævneværdig forskel.
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. maj 2012 - 15:05 #12
8 timers torture test med Prime95, så har du et stabilt OC.. Jeg ville dog aldrig OC med standard køler, den smule du får ud af det er ikke noget du vil bemærke i dagligt brug. Køb en ordentlig køler og kør den op på 4.5GHZ.

Der er dog ingen grund til OC, 2500K klarer alt hvad du smider efter den.

Du vil se mere ydelse ved enten at købe nyt GFX kort, SSD disk eller 2 alm diske i Raid 0..