Avatar billede knowman Juniormester
28. april 2012 - 23:40 Der er 6 kommentarer

Opsætning af synology ds410

Jeg har fået ombyttet min synlogy ds410 under garantien. Jeg har to 2 tb diske, som jeg flyttede fra den gamle til den nye nas. Håbede at jeg kunne Redde dataene, men det lykkedes ikke. Så den stod i går nat og forberedte diskene, talte op i procent, ganske langsomt, over adskillige timer. De skulle være sat op til raid1.men hvordan kommer jeg ind og checker, at de nu er sat op rigtigt, har den rigtige størrelse osv? Jeg har oprettet en delt mappe, men når jeg kigger på egenskaber under windows explorer, siger den størrelse 0, og diskforbrug 0 byte. Men kan man ikke se, hvor meget plads, der er til rådighed (som kontrol)? Og iøvrigt, hvad er fordelene ved at bruge de indbyggede pakker, såsom photo station, fremfor bare at lave en alm. Delt folder til fotos?
Avatar billede knowman Juniormester
28. april 2012 - 23:58 #1
Jeg fandt ud af, at jeg kan gå ind i lagerstyring og få oplysninger om, hvor meget plads der er til rådighed og hvor meget der er brugt.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. april 2012 - 10:50 #2
Ang. den sidste del af dit spørgsmål, så er de inkluderede pakker ofte mere end bare en delt mappe.
Din Photo Station mappe kunne tænkes at den også præsenterede de billeder der måtte ligge i mappen på en hjemmeside med oversigt og navigering, evt. også med timed slideshow.

Hvad de nøjagtige features er ved Synology kan du sikkert læse om i manualen. :)
Avatar billede knowman Juniormester
01. maj 2012 - 18:45 #3
Hej Wally1973. Ja, det fandt jeg også ud af - også således at man kan tilgå det udefra. Der står faktisk overraskende lidt om det i manualen, men lidt google research kastede lidt lys over sagen. Et springende punkt er, at man skal kende IP-adressen til nas'en for overhovedet at få siden at se. Og hvis man skal give adgang til det fra internettet, er der vist noget med at man skal forwarde routerens email adresse, eller hvad det er for noget. Men det bliver nok ikke aktuelt lige pt.

Vil du sende mig et svar?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. maj 2012 - 22:58 #4
Behold du bare pointene.

Jeg vil dog lige prøve at uddybe lidt, så du forstår det lidt bedre. :)

Alle enheder på internettet har en IP-adresse.
En IP-adresse er en computers eller enheds "telefonnummer".
Man skal kende IP-adressen for at kunne "ringe" computeren eller enheden op og snakke med den.

En IP-adresse består i den mest udbredte standard af fire tal mellem 0 og 255 adskilt med punktummer, f.eks. 192.168.1.1.
Disse talrækker kan nørder huske nogle få af, men med den nye standard bliver det helt umuligt at huske dem, da det der den der kommer til at bestå af 8 tal mellem 0 og ffff, hvilket vil sige at man tæller 0,1,2,..8,9,a,b,c,d,e,f og så 10,11,12..19,1a,1b,1c,1d,1e,1f,20...
I den nye standard kan en IP-adresse altså se således ud: 2001:db8:12:34:223:14ff:feaa:6680

Vi skal som sagt bruge IP-adressen til at "ringe" op til serveren, så hvis man skla have fat på Google, så skal man faktisk bruge Google's servers IP-adresse.
Nu er vi mennesker rigtigt dårlige til at huske sådanne nogle talrækker, så ligesom med telefoner i "gamle" dage, så må vi have en telefonbog.
På internettet hedder en telefonbog for en DNS-server eller bare DNS.
Når du skrive www.google.dk i Firefox, Internet Explorer eller hvilket program du nu måtte benytte, så sender programmet din tekst afsted til en af disse DNS-servere, som så oversætter den til en IP-adresse for dig og så benytter din maskine den IP-adresse til at "ringe" op til Google.

Kigger vi lidt på den første type IP-adresse som er den mest udbredte i dag, så ser vi at der er fire tal mellem 0 og 255, hvilket giver (256*256*256*256 =) 4.294.967.296 muligheder eller ca. 4,3 milliarder.
nu er vi så 6 milliarder mennesker på jorden, så der er altså ikke nok af disse IP-adresser eller "telefonnumre" til alle og kigger vi på hvad vi har af udstyr, så har vi typisk ikke kun en computer/enhed på nettet idag.
Personligt har jeg 3 computere, 2 playstation spillemaskiner, 1 mobiltelefon, en DVD-afspiller, en mobiltelefon og en priner for bare at nogle af enhederne, hvilket hurtigt viser at selvom ikke alle er online idag, så er der stadigvæk et stort problem.

Til løsning af dette problem er den nye standard på vej og den har så ca. 340 milliarder milliarder milliarder milliarder (nej, det er ikke en skrivefejl. :)) telefonnumre, så vi løber ikke tør foreløbigt.
Indtil den er indført har vi dog stadigvæk problemet og derfor har man forsøgt sig med teknikker fra telefonverdenen.
Man har nemlig indført et omstillingsbord, hvilket i internettets verden hedder en router.

En router er bare et omstillingsbord.
For at omstillingsbordet virker har man reserveret en række IP-adresser til lokalnumre på omstillingsborde til hele verdenen.
IP-adresserne der starter med 10. og 192.168. er typisk adresser der er reserveret til lokalnumre.
Dem kan du bruge i dit lille lokale "telefonnet" og din nabo kan bruge de samme numre i hans.
Skal i ringe til hinanden så skal i nemlig ringe på hovednummeret og så bliver i derefter omstillet til det lokale nummer.

Skal du have fat på din Synology enhed på dit lokalenet, så kan du altså ringe dens lokale telefonnummer op og få fat i den.
Skal du have fat i den ude fra internettet af så skal du ringe dit hovednummer op på din router op.

Nu skal dit omstillingsbord/router,  så også lige vide hvad den skal gøre hvis der er en der ringer til dig.
Hvis man rigner til en virksomhed, så bliver man typisk mødt af en computerstemme, der siger noget lignende - tryk 1 for salg, tryk 2 for regnskab osv.
Denne oversigt skal også sættes op i din router.
Nogle af disse tal er vedtaget som standard, f.eks. er 80 normalt forbeholdt hjemmesider, så når du skriver www.google.dk i dit program, så får dit program først IP-adressen til Google via DNS-serverne og så ringer den op til Google, men den tilføje lige :80 i enden af IP-adressen.
:80 er metoden til at fortælle modtageren i den anden ene at du ønsker at trykke 80 i den computermenu for at få afdelingen for hjemmesider.
Tallet efter kolonnet hedder i computerverdenen for en port og den omstilling der sker kaldes for en port forwarding.

Hvis det bliver aktuelt med en port forwarding, så kan mange af brugerne her på siden også være behjælpelig med det, så bare vend tilbage på det tisdpunkt.
Indtil da, held og lykke med din Synology. :)
Avatar billede knowman Juniormester
07. december 2013 - 13:29 #5
Kære Wally
Jeg havde slet ikke set det rigtig gode svar, du havde sendt mig omkring IP og DNS. Det er halvandet år siden! Men jeg vil gerne lige give dig ros for en virkelig god beskrivelse. Du burde være forfatter!

Jeg har det nu bedst med, hvis du sender mig et svar, så jeg trods alt kan sende dig lidt point - hvis du stadig er aktiv her.

Mvh Peter.
Avatar billede knowman Juniormester
07. december 2013 - 13:33 #6
Wally - jeg har et andet spørgsmål om, at jeg har helt vildt lav hastighed på dataoverførsel - selvom jeg bruger ethernet kabel. Den har brugt over en time på at overføre 1 GB, og den siger, at det vil tage over 100 timer at overføre 74 GB. Og det tal stiger hele tiden. Jeg bruger en Netgear CG-3000 router. Har du nogen ide til, hvad der kan være galt? Jeg opretter også lige denne som et separat spørgsmål.