Avatar billede tuekappel Nybegynder
19. april 2012 - 14:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

grafik driver

Posted - 19/04/2012 :  14:24:57
Jeg har lovet at hjælpe min nevø med en stationær PC, som crashede under en windows update. nu er den fuldt fungerende, men kun på onboard grafikkortet. Når jeg sætter grafikkortet i ( 260GT ), så viser den billede i boot-sekvensen, i BIOS, og frem til windows logon, derefter sort skærm.
Så jeg tænker, at det er fordi windows ikke kan finde sine native drivere frem.
Mit problem er, at jeg ikke kan komme til at installere den korrekte grafikdriver, for jeg kan ikke se noget -der er jo intet billede.
Jeg har prøvet at installere grafikdriveren uden kortet siddende i, men det kan man ikke få lov til. Og når grafikkortet sidder i, er der ikke signal fra onboard grafikkortet.

What to do?
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
19. april 2012 - 14:38 #1
har du prøvetfejlsikret tilstand?

Det kunne også være at computeren er sat til at køre en opløsning som skærmen ikke understøtter, for det virker lidt mystisk at skærmen virker frem til lige efter logon billedet.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
19. april 2012 - 14:41 #2
ok, jeg fik udtrykt mig forkert, skærmen virker frem TIL der hvor logon billedet skulle komme, men ikke selve logon.
men fejlsikret tilstand, hvordan er det nu, er det et tastatur shortcut?
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
19. april 2012 - 14:46 #3
du trykker på F8. teknisk set behøver man kun at gøre det en gang, men med nutidens hurtige computere, så er det svært at ramme det præcise øjeblik hvor man skal trykke, så når du når forbi bios'en, så trykker du F8 periodisk indtil menuen kommer frem
Avatar billede j3ppah Novice
19. april 2012 - 16:38 #4
Lige for god ordens skyld skal du huske at lade Thomas smide et svar hvis han giver dig noget du kan bruge.

Anyway, hvorfor sætter du ikke bare grafikkortet i. Smider VGA/DVI/HDMI i det onboard. Kører på det onboard, mens du opdatere drivern til dit 260GT?
Efter opdateringen, kan du jo så hoppe på GT'et i stedet for det onboard.

Og som thomas siger, fejlsikret tilstand burde du kunne komme in i uden grafik driver osv.

Held og lykke.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
20. april 2012 - 13:51 #5
jeg skal lige finde ud af at give point, for thomas skal selvfølgelig belønnes, safe mode var det helt rigtige.

føljetonen forløber således, at jeg nu kan starte op i safe mode (havde helt glemt safe mode, det er så lang tid siden jeg har makket med computere) og komme ind i windows, med DVIudgangen fra grafikkortet. Så langt så godt.
vel inde i safe-mode-windows kan jeg nu godt installere nyeste driver til grafikkortet, men når jeg genstarter i normal windows, får jeg sort skærm igen.
når grafikkortet kører via VGAsave driveren, som er dén safemode bruger, har skærmbilledet striber.
nogle gode idéer?
mit eget bedste bud, er at finde et gammelt grafikkort og prøve at smække i, og også prøve VGA-udgangen.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
21. april 2012 - 23:25 #6
well, som afslutning kan nævnes, at mit gamle grafikkort fungerede fint i maskinen, så nu er det kiksede grafikkort sendt på pension. tak for hjælpen, jeg skal lige hive fat i Thomas_NS78 og få ham til at give et svar, så han kan få sine point.
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
24. april 2012 - 07:30 #7
Hej. glad for at kunne hjælpe