Avatar billede mp43oo Nybegynder
14. april 2012 - 01:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Min netværksprinter !

Hej.
Jeg har dette problem.. havde en d-link trådløs router sat til mit netværk hvor jeg også har en d-link switch sat til.

Altså der går en ledning fra mit modem til min router og en ledning fra min router til min switch som der så er ledninger ud til min printer og computer.

Jeg har altid kunnet printe over netværket hvor min printer havde adressen 192.168.0.2.
Standard gateway 192.168.0.1

Men efter jeg har skiftet router kan jeg ikke få min netværksprinter installeret.
Min nye standard gateway hedder 192.168.1.1, men jeg kan holde en knap inde på min printer og så skriver den følgende ip adresser osv ud.

IP Assignment: Static
IP Adress: 192.168.0.2
Ip Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.0.1

Nogen ideer til hvordan jeg får min printer installeret igen ?

Mvh.
Mikkel Pedersen
Avatar billede sadolin1978 Novice
14. april 2012 - 06:05 #1
Printer navn og model ??
Avatar billede groenaert Novice
14. april 2012 - 08:58 #2
Som du skriver så har din printer IP-adressen: 192.168.0.2

Din computer har med stor sandsynlighed en IP-adresse der ligger i 192.168.1.X, hvilket du kan finde ud af ved at klikke åbne en kommandoprompt og skrive "ipconfig /all", uden ""
Men uanset hvad, så ligger din computer og printer i 2 forskellige ip-segmenter og kan derfor ikke se hinanden. Du kan evt. prøve at tildele din computer en manuel IP-adresse f.eks. 192.168.0.3 og åbne din browser og skrive http://192.168.0.2 Mange printere har mulighed for, at man kan administrerer dem via browseren. Her burde du så kunne tildele den en manuel Ip-adresse f.eks. 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0 og gateway 192.168.1.1
Derefter skifter du indstillingerne tilbage på computeren til DHCP og din computer kommer tilbage i 192.168.1.X området.

Alternativt, så har mange printere mulighed for at man ved hjælp af knapperne på dem, kan skifte IP opsætning. Her må du se i vejledningen til din printer.

Venlig hilsen

Grønært.
Avatar billede groenaert Novice
14. april 2012 - 09:04 #3
Lige en tilføjelse til #2.
Du skal også være opmærksom på, at du måske skal ændre porten til printeren på computeren, hvis den ikke selv detekter ændringer i ip-adressen til printeren. Typisk kan man i egenskaberne for printeren på fanen "Porte" skifte indstilling på den printerport der er i brug.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2012 - 09:10 #4
hvorfor ikke bare rette standard gateway fra 192.168.1.1 til 192.168.0.1 på routeren?
Avatar billede groenaert Novice
14. april 2012 - 09:34 #5
#4
Det kan man da også, hvilket jeg selv ville gøre. Man skal blot være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er nok at ændre gateway til 192.168.0.1. I nogle routere skal man også ændre DHCP scoopet så det matcher. Ikke fordi det er noget problem, men der er mange der ikke har lyst til at rode inde i deres router...

Venlig hilsen

Grønært
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2012 - 11:25 #6
man skal jo alligevel sætte wi-fi delen op, så man er inde og rode - og så er der en reset-knap, hvis det ikke virker.
Avatar billede groenaert Novice
14. april 2012 - 11:52 #7
Det er korrekt. Men der desværre mange der ikke får lavet den nødvendige kryptering fordi man er nervøs for at lave noget forkert.

Venlig hilsen

Grønært
Avatar billede mp43oo Nybegynder
15. april 2012 - 10:35 #8
Tak for mange af jeres henvendelser..
Jeg prøvede også at ændre routerens adresse til 192.168.0.1 igen
men så virkede nettet bare ikke ..
Så resatte jeg den igen.

Printeren er en ricoh aficio BP20N, men jeg fandt et program der
hed "Set Ip" som gjorde at jeg kunne ændre ip'en på printeren til 192.168.1.4 og så printede den.

Tråden lukkes herfra ;)
Avatar billede mp43oo Nybegynder
15. april 2012 - 10:37 #9
Tak for hjælpen men fandt fejlen. kan ses længere nede i kommentare ;)

Mvh.
Mp43oo
Avatar billede mp43oo Nybegynder
15. april 2012 - 10:39 #10
hvordan giver jeg point ud til groenaert som jeg synes var tættest på noget af det rigtige svar ;) ?
Avatar billede groenaert Novice
15. april 2012 - 10:42 #11
Jeg ligger et svar, som du accepterer.

Venlig hilsen

Grønært.
Avatar billede mp43oo Nybegynder
15. april 2012 - 10:48 #12
okay det så fordi de andre du skrev er en kommentar at jeg
ikke kan klikke accepter "dette svar" ?

Mvh.
Avatar billede groenaert Novice
15. april 2012 - 12:01 #13
Ja, svar bruges først når der er kommet en brugbar løsning. Indtil da ligges alt som en kommentar.

Venlig hilsen

Grønært