Avatar billede jso Nybegynder
11. januar 2000 - 08:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Boot-disk

Jeg har et problem med en ny pc med et DVD/CD-rom drev 6x/32x. Hvordan laver jeg en boot, så den fanger dette drev.
Jeg har en win95 (m/cd-rom) boot-disk
den kan ikke.
Avatar billede klas Juniormester
11. januar 2000 - 08:16 #1
hvis du går ind i tilføj / fjern programmer og trykker på start diskette (boot disk) skulle den vel gerne lave en bootdisk som bruger de drivere du har brug for . .
Avatar billede jso Nybegynder
11. januar 2000 - 08:39 #2
Der intet i pc'en. Jeg skal til at installere. Jeg går ud fra at man skal bruge en boot-disk til at fange drevet den første gang.
Avatar billede ricky Nybegynder
11. januar 2000 - 08:47 #3
klas -> hvad er det for noget vrøvl!

jso -> det lader til at du har et problem - dit DVD drev bør køre med standard ATAPI (IDE) drivere.

Jeg går ud fra at du kan se drevet i BIOS ?
Hvis du bruger W95 bootdiskette, skal du selv lægge ATAPI drivere på - det er lidt besværligt og noget som Microsoft heldigvis har fået rettet op i.f.m. W98.

Du skal have fat i nogle realmode (16bit) drivere til dit CD-ROM drev, så det kan findes i DOS - inden W95 kan installeres.

Jeg vil anbefale at du kontakter din arbejdsgiver, nåh nej forhandler og jeg er sikker på at han vil være lydhør overfor dine problemer - du kan jo også bare checke producentens hjemmeside. Har du en drivere til et andet (nyere) CD-ROM kan det formentlig også virke...

Fremfor at sidde og rode med W95 bootdisk, er det faktisk meget nemmere hvis du laver tager en formateret diskette, overfører bootsektor (sys a:)
kopierer CD-ROM driver og mscdex.exe overpå disketten.
laver Config.sys:
device=a:\<filnavn.sys> /d:cd01
laver autoexec.bat:
mscdex /d:cd01

Så booter du på den ny diskette - går over på CD-ROM drevet d: og kører setup eller install alt efter om det er uk eller dk windows.

Go' fornøjelse...
Avatar billede klas Juniormester
11. januar 2000 - 09:00 #4
det var jo også det jeg mente ;o)
Avatar billede jso Nybegynder
11. januar 2000 - 09:10 #5
Tak for hjælpen.