Avatar billede Rune Sommer Mester
12. april 2012 - 00:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mine billeder får defekter. Kan de reddes?

Jeg har til min store gru opdaget, at nogle af mine billeder er blevet digitalt forvrænget som det kan ses på dette uploadede billede:
http://peecee.dk/upload/view/361468

Jeg er nu i gang med at downloade de 70GB backup som jeg har lavet løbende. MEN til min endnu større gru kan jeg også konstatere, at backup-billederne lider af denne fejl.

Jeg har tidligere været udsat for noget i samme stil og jeg prøvede lidt af hvert med CHKDSK og bytte om på forskellige HD's og OS'es og pludselig var fejlen der ikke længere. Nu har jeg så forsøgt nogle af de samme ting igen - men fejlene bliver ved med at være der.

Er der nogen der ved hvorfor billeder kan komme til at se sådan ud? Og er der på nogen måde - whatsoever - jeg kan "redde" billederne? Jeg har overvejet at installere et recovery-program og så støvsuge HD'en for gamle billeder. Problemet er vel bare, at billederne jo ikke er blevet slettet - og derfor ikke kan findes med et gendanne-slettede-filer-program.

Hjælp!
12. april 2012 - 08:19 #1
Hvilket program bruger du til at 'se' billederne ?
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2012 - 10:07 #2
Mit gæt er at billederne ikke fejler noget men at "noget" forstyrrer visningen af dem - har du prøvet på en anden computer?
Avatar billede Rune Sommer Mester
12. april 2012 - 15:27 #3
Jeg bruger fortrinsvis ACDSee v6.x
Min primære PC er en Win7home.

Når jeg ser billederne med stifinderen (forhåndsvisning), så ser de også sådan ud. Når jeg åbner billederne med IrfanView v4.x ser de også sådan ud.

I samtlige programmer ser de små thumbnails dog korrekte ud - altså uden 'distortion'. Jeg har også forsøgt at slette Thumbs.db for at se, om Thumbs'ene så efterfølgende bliver forvrænget. Men det gør de ikke.

Min backup-computer er en Dell X1 med WinXP home. Der bruger jeg fortrinsvist ACDSee v6.x og Windows billedfremviser. Begge programmer viser også forvrængede billeder. Thumbs'ene er stadig fine. Backup-computeren har en 2TB USB-disk tilsluttet og laver derudover også backup online til CrashPlan.

Det der undrer mig er, at de samme af billederne på backuppen (både 2TB-disken og CrashPlan) er forvrængede.

Keysersoze - jeg håber du har ret. Jeg tænker også, at det var det som skete sidst - hvor kvaliteten pludselig var normal igen. Jeg er bare 100% blank i henhold til hvad der kan forstyrre billederne - specielt når forskellige programmer viser samme resultat.

En sidste detalje er, at det kun er NOGEN af mine billedmapper der er berørt. Jeg har omkring 50 mapper fra 2010, og indtil videre har jeg fundet 5 mapper som er berørt. Billederne i de andre mapper er normale.
Avatar billede Rune Sommer Mester
16. februar 2013 - 14:17 #4
Lukkes.

Giv svar, hvis i ønsker et halvt point. Problemet blev ikke løst, men i har gode forslag.

Adskillige måneder senere, mange billedfremvisningsprogrammer senere - og fejlen eksisterer stadig på billederne. Jeg har taget konsekvensen og vippet dem i papirkurven.
Har ved samme lejlighed lavet adkillige 7z-backups af billedmapperne.