Avatar billede louiseha21 Nybegynder
03. april 2012 - 18:54 Der er 9 kommentarer

samfundsfag - demokrati og eu

Hvad hedder ham manden som forklarer om hvorfor folk stemmer til EU osv???
Og hvor kan man finde noget om det henne?

har desperat brug for hjælp tka
Avatar billede vejmand Juniormester
03. april 2012 - 18:55 #1
Ikke forstået????
Hvilken mand?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 20:01 #2
jeg har heller ikke forstået, hvorfor man/vi stemmer til eu - dk er på størrelse med en mellemstor tysk by + lidt opland - vi får alligevel intet igennem.
Den primære årsag må være, at en masse ex-politikere i dk kan få en ekstra pension ved at spise frokost i eu i en 3-5 årig periode.
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
03. april 2012 - 20:31 #3
Kunne det være Moravscik? professoren?
03. april 2012 - 20:47 #4
HEJ

Prøv at sende en mail til udenrigsministereriet - det er dem som primært administrerer DK i EU sammenhænge. De kan vel henvise til din "mand", som måske er en kvindelig professor (?) . De har vel hørt om ham / hende (?)

Da det er en henvendelse fra en borger i DK ,  SKAL de sende dig et svar, uanset hvad svaret måtte blive.

KRistian (fra DK)
03. april 2012 - 20:48 #5
OI (damn)

udenrigsministereriet staves UDENRIGSMINISTERIET ... (btw)..

KR
Avatar billede vejmand Juniormester
03. april 2012 - 20:51 #6
claes57 >> Det mener jeg nu ikke du har ret i.

Jeg mener da at mange beslutninger i EU regi skal vedtages i enstemmighed. Det giver da ret meget magt i forhold til størrelse.

Hvis man sammenligner med folketinget, kan man sige at Danmarks største parti kan være helt uden indflydelse i 4 år, hvis der er et flertal på bare ét mandat imod dette parti.

I praksis ville det selvfølgelig aldrig fungere på den måde, men i teorien er det da muligt.
04. april 2012 - 01:35 #7
HEJ Vejmand,

Du skriver:

"
Hvis man sammenligner med folketinget, kan man sige at Danmarks største parti kan være helt uden indflydelse i 4 år, hvis der er et flertal på bare ét mandat imod dette parti.  "

Hvis dette virkelig var tilfældet tror jeg ikke at dette parti havde regeringsmagten ret længe.  Mine erfaringer (som borger i DK), viser tydeligt at så ville regeringen komme i mindretal , hvilket igen ville betyde NYVALG ..  (MEGET, MEGET hurtigt !!)
..

(og til orientering: Folketinget staves med stort F )

KR
Avatar billede vejmand Juniormester
04. april 2012 - 01:55 #8
Jeg har ikke skrevet noget som helst om regeringsmagt?????
Ved ikke lige hvorfor du blander det ind her????

I teorien kunne regeringen bestå af alle andre partier end det største.

(og til orientering: Det er muligt Folketinget staves med stort F, men nyvalg staves med lille (alle bogstaver))
04. april 2012 - 13:50 #9
OK,

Nu dropper jeg ud.

KR