Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. august 2001 - 14:36 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

ISA VGA kort til gammel 286 med CGA kort...

Jeg har \"fundet\" et gammelt ISA VGA graffikkort, som jeg vil forsøge at sætte i en rigtig gammel sag, der kun har et endnu ældre CGA. Det sidder i en rigtig lang slot (30 cm).

Kan man blot udenvidere sætte det \"nye\" i? - altså uden drivere og den slags...det er jo dos!

Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. august 2001 - 14:37 #1
Så længe det kun er til DOS brug, kan du roligt prøve :)
Avatar billede robotten Praktikant
07. august 2001 - 14:39 #2
johannielsen

Nej, det er før plug\'n\'play tiden. Det vil være en rigtig god ide, at notere sig hvad der står af oplysninger på chipsættet, og så finde en driver på nettet; måske

www.driversguide.com
www.driversguide.com    (kan ikke lige huske det præcise..)

har den.

logon: driver
Password: all
Avatar billede robotten Praktikant
07. august 2001 - 14:40 #3
nanoq>> ja, der sker jo ingenting, men det er nok lidt et sats.. ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. august 2001 - 14:43 #4
robotten, du kan IKKE ødelægge noget. Smid kortet i og boot op. Virker det kan du smile... virker det ikke... well så er det ud og finde drivere :)
Avatar billede robotten Praktikant
07. august 2001 - 14:46 #5
nanoq>> nej, det er rigtigt. Jeg blev bare lidt nostalgisk, og tænkte tilbage på dengang man selv stod og rodede i dos, og skulle have til tider mistænkelige kort til at virke. Men til DOS er det jo ligegyldigt, jeg tænkte bare på, om der var et styresystem indblandet også?

johannielsen: er der det? hvad kan en sådan køre? Win 3.x  *nostalgi*  *s*
Avatar billede palomino Nybegynder
07. august 2001 - 15:08 #6
Ved du om det er et ISA slot du har i din gamle pc, siden du nævner 30cm tror jeg at det er noget helt andet.

I mit min gamle 486\'er sidder der VESA logic bus slots(i forlængelse af de to nederste ISA-slots), dog ligner disse pci-slots, og er nok nyere end den du nævner.

Jeg mener at en 286\'er kan køre win 3.0, siden det er en 16bit processor...dog tror win 3.11 kræver en 386\'er.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. august 2001 - 20:50 #7
Hmmm, det med driverne kan jeg godt glemme, der er nemlig 5 1/4 diskette drev i det gamle svin, så skal jeg i hvert fald pille det ud og sætte det i min alm. puter...

Jeg tror bare jeg prøver.

->palomino
Det er ikke et ISA-slot det oprindelige graffikkort sidder i, og heller ikke VESA, men der er nogle andre ISA-slots!

Nu kan den måske køre Win 3.0, da problemet før var at der manglede et ordentligt graffikort...tvivler nu lidt da 640 KB ram jo ikke er så vildt meget :-)

Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. august 2001 - 20:50 #8
->robotten

Hvordan installerer man drivere i dos? - er det noget med Config.sys og den slags?
Avatar billede robotten Praktikant
08. august 2001 - 08:19 #9
Ja, men det fleste driverprogrammer til dos plejer gerne selv at går ind og ændre i disse to filer. Desuden laver de gerne en backup af disse ændrede filer, hvis det skulle gå helt galt - hvad det dog ikke burde. Kan du evt. finde ud af, hvad det er for en type grafikkort du har? Om der står en talkode på chipsættet?

/Robotten
Avatar billede lrp Nybegynder
08. august 2001 - 08:37 #10
Jeg har selv (i tidernes morgen) kørt Win3.1 på en 286\'er med 1 MB RAM. Det gik, så vidt jeg husker, ekstremt langsomt - så jeg tror ikke det er realistisk at køre det med kun 640 KB RAM.
Avatar billede palomino Nybegynder
08. august 2001 - 10:25 #11
Jeg tror ikke at det er nødvendigt at installere en driver som skulle understøtte et isa-vga-kort, det kommer nok mere an på hvilken dos version du kører.

Du skulle køre minimum msdos version 5.0, jeg er ikke sikker på om dos 6.22 kræver en 386\'er for at køre. Installere du vga-kortet skal det nok fungere, og det er i windows 3.x du skal bekymre dig om en driver.

Palomino
Avatar billede dalle777 Nybegynder
08. august 2001 - 11:49 #12
Hvis det kun er skærmkort - er kravet at det virker når man sætter den i - det er jo svært at installere drivere hvis man ikke kan se noget :-)

Daniel
Avatar billede palomino Nybegynder
08. august 2001 - 13:22 #13
Så vidt jeg har forstået er dos et program i real-tilstand, altså et program som har direkte adgang til hardwaren i maskinen. Det drejer sig altså her om selve dos versionen understøtter vga-skærmkortet, og det gør dos 5.0 helt sikkert, og også 4.01.

Prøver man så til gengæld at køre et udvidet avanceret program som windows 3.x så drejer det sig pludselig om en driver da den skal vise en grafisk brugerflade....og derved benytte kortet ved at kalde til den vha. af kode som befinder sig i hukommelsen.
VGA driveren i windows 3.x er standard hvis den har fundet et vga-kort ved installationen...

Alt dette klarer dos og kortet helt fint selv, uden driver...da dos egentlig kun er tekst...

Palomino
Avatar billede johannielsen Nybegynder
08. august 2001 - 19:43 #14
Oki...puteren bruges kun til dos, og jeg tror jeg vil forsøge i weekenden. Har ikke så meget tid lige for øjeblikket. Har forresten Dos 6.0, så det er bliver noproblemos!

Tak for jeres hjælp...