Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 02:29 Der er 16 kommentarer

Mapper vil ikke slettes

På min eksterne harddisk ligger der to mapper som jeg ikke kan slette. Faktisk aner jeg hverken hvordan de er havnet der eller hvad det er. Men jeg mener de stammer fra da jeg havde XP.

De har begge et langt filnavn bestående af tal og bogstaver. Inde i hver af dem er der endnu to mapper med navnene 'amd64' og 'i386'. Og inde i dem igen et antal filer.

Når jeg forsøger at slette får jeg at vide at jeg skal have administratorrettigheder for at slette. At jeg ikke automatisk har det, forstår jeg ikke. Der er klun en bruger på pc'en. Men når jeg så under egenskaber ændre det, fungere det ikke. ved ikke om jeg gør det rigtigt, men som jeg ser det er der ikke så mange måder at gøre det på.
Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 02:34 #1
På den ene af mapperne er der en hængelås. Det er der ikke på den anden. Men ingen af dem kan slettes.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2012 - 08:15 #2
Det ligner da nogle filer der bruges i forbindelse med en recovery partition.
Du er sikker på der er noget du ikke skal bruge mere?.
Hvis du vil slette, så prøv at starte din pc op i fejlsikret tilstand med den eksterne monteret. Prøv at slette fra denne tilstand.
Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 13:28 #3
Nu ved jeg ikke hvad du mener med 'bruges i forbindelse med en recovery partition'. Jeg bruger harddisken til backup.

Men når du skriver som du gør, så tror jeg ikke jeg tør slette dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2012 - 18:15 #4
Problemet er at jeg nemlig ikke ved om det er Windows Xp fil eller til et andet styresystem. Om Win 7 laver samme mappenavn kan måske tænkes. Xp gør i hvert fald. Man kan normalt se denne mappe, hvis man har aktiveret at man må se beskyttede operativ filer.
Har du det på din pc? Du kan tjekke det i mappeindstillinger.
Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 22:16 #5
Ok. Jeg fprstår bare ikke hvordan filer fra Windows i så fald kan ende ovre på den eksterne??
Jeg har i hvert fald ikke lagt dem der over.
Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 22:30 #6
Man kan normalt se denne mappe, hvis man har aktiveret at man må se beskyttede operativ filer.

Det har jeg nu ikke. Det eneste jeg har fjernet flueben ved, er 'Skjul filtypenavne for kendte filtyper'.
Avatar billede request Nybegynder
02. april 2012 - 22:35 #7
Kom lige i tanke om jeg jo bare kan vælge at skjule dem. Hvis de vil det. Og det vil de godt. Har lige gjort det.
Går ud fra Windows er ligeglad med om de er synlige for brugeren eller ej?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2012 - 07:45 #8
Ja jeg tror også det er ligegyldigt at de er synlige. Det eneste der måske kunne bekymre er at normalt ligger disse filer jo fysisk på den samme harddisk som styresystemet på en ikke flytbar disk. Om gendannelses delen så kan se dem kan jeg jo ikke love.
Normalt ligger de i en partition der hedder typisk backup/recovery som er skjult.
Avatar billede request Nybegynder
03. april 2012 - 10:58 #9
Hvad end det hele handler om, tror jeg ikke det er et problem i forhold til Systemgendannelse. Da heg havde XP - og der lå flere af disse på den eksterne - kunne jeg gendanne uden problemer.

Men syntes sgu stadig det er mystisk hvordan de er havnet på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2012 - 15:25 #10
Det kunne godt se ud som det er noget der er sket automatisk på en måde siden du ikke har bemærket det. Har du kørt med et program der automatisk tog backup og lagde på ekstern disk?
Og på en måde har fået den til at tage backup af recovery drevet?
Avatar billede request Nybegynder
04. april 2012 - 03:22 #11
Nej jeg bruger ikke noget program til backup. Har heller ikke gjort tidligere.
Når jeg tager backup kopiere jeg det jeg vil have backup af manuelt. Altså jeg markere mapper og filer på D (hvor jeg har Dokumenter mappen) og kopiere det hele til F (den eksterne).
Avatar billede request Nybegynder
04. april 2012 - 03:28 #12
Men jeg har lagt mærke til at de ikke alle er kommet på en gang, men hen ad vejen.
Har vist glemt at fortælle der har været mere end de to (vist fire mere). Dem kunne jeg godt slette, så det gjorde jeg. Det var før du luftede at det måske ikke var klogt ... Men det er et par dage siden nu. Og jeg har ikke registreret nogen problemer eller forandringer. Måske fordi de har relateret til XP (?).
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2012 - 08:00 #13
Og D er jo også normalt den placering som din recovery del ligger på.
Har du så stort et D drev så du umiddelbart kunne flytte dine filer til denne partition?
Mit D drev er kun på 5 gb, og her er der kun få hundrede mb tilbage når recovery mappen er lagt på.
Avatar billede request Nybegynder
04. april 2012 - 14:05 #14
Jeg har valgt at placere min backup på F/den eksterne, i tilfælde af maskinen en dag skulle gå ned. Så er det jo nemmere at komme til den, end hvis den ligger på D. Går C ned, kan jeg jo heller ikke umuddelbart få fat i det der ligger på D, da de begge sider i selv computeren.

I fald det er noget ævl, skyldes det der er et eller andet jeg ikke har styr på.... Er ingen ørn til computer.

PS. Jeg syntes da ellers også man altid bliver rådet til at bruge en ekstern harddisk til backup.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2012 - 15:40 #15
Ja det har du ret i. Jeg har faktisk to diske jeg sykroniserer med.
Har rigtig mange billeder som jeg gerne vil passe godt på.
Avatar billede request Nybegynder
06. april 2012 - 18:18 #16
Ok.