Avatar billede KHHP Juniormester
01. april 2012 - 19:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

DHCP server

Hej
Jeg er igang med at "lege" med windows 2008 r2 server og kan ikke rigtig få dhcp server til at virke. Jeg har et stk. server og et stk. klient(windows xp). Jeg har installeret active directory domain services og kørt dcpromo.exe, så den del virker. Dog ved jeg ikke hvordan jeg kan opsætte statisk ip når windows selv tildeler med en af de der 169.xxx.xxx.xxx ip'er. Mine maskiner er koblet sammen med en ASUS switch, så der er ingen dhcp server overhovedet. Jeg har så forsøgt at opsætte dhcp server med disse scope settings:

ip range: 192.168.0.100 - 192.168.0.150
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway(optional): 192.168.0.1

Men min server får ingen IP-adresse, også selvom jeg genstarter hele maskinen. Jeg har ikke prøvet med klienten, fordi jeg lige har skiftet harddisken og har endnu ikke fået geninstalleret windows. Derudover får jeg også en fejl, jeg ikke lige kan huske koden på, men den siger at den ikke kunne forbinde til active directory.
Hvad er det jeg gør forkert?
Avatar billede chalde Seniormester
01. april 2012 - 19:53 #1
Din server (den der håndterer DHCP) skal have en statisk adresse tildelt manuelt og ikke gennem DHCP (da den af gode grunde ikke både kan håndtere en service fra en IP uden den har en IP).
Avatar billede KHHP Juniormester
01. april 2012 - 21:06 #2
Så jeg skal altså bare sætte den til f.eks.

ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

og så prøve igen?
Avatar billede m_soender Nybegynder
01. april 2012 - 22:29 #3
Den IP som du skal tildele din server kommer helt an på dit netværks opsætning. Hvis du allerede har en router som hedder 192.168.0.1 vil du ikke få noget godt ud af at tildele denne IP til din server.

Dit netværks setup kunne f.eks. ende med at se sådan her ud

Router IP 192.168.0.1 255.255.255.0 (Din router vil modtage oplysninger til at komme på nettet fra din udbyder så på LAN siden behøver du reelt ikke gøre mere der. En god ting vil dog være at aktivere firewall i den hvis det er muligt)

Server IP 192.168.0.10 255.255.255.0 DFGW 192.168.0.1 DNS 192.168.0.1

Dit DHCP scope på serveren kunne f.eks. være 192.168.0.50-192.168.0.100 mask 255.255.255.0 DFGW 192.168.0.1 DNS 192.168.0.1
Avatar billede KHHP Juniormester
01. april 2012 - 22:34 #4
tak for dit forslag, men hvis du læser mit spørgsmål vil du finde ud af at jeg slet ikke har nogen router og at det kun er en ganske normal switch jeg arbejder med
Avatar billede KHHP Juniormester
02. april 2012 - 11:40 #5
Startede helt forfra med min server og opsatte statisk ip inden jeg begyndte på noget og installationen af DHCP-server gik uden problemer. Jeg kommer med en tilbagemelding når jeg har fået det tjekket med min klient.
Avatar billede chalde Seniormester
02. april 2012 - 13:45 #6
Evt. overvej at lege med virtuelle maskiner hvis det er et testlab du er ved at sætte op.
Avatar billede KHHP Juniormester
11. april 2012 - 14:24 #7
Det med virtuelle maskiner har jeg forsøgt mig med, men kunne ikke rigtig få det til at virke, også selv jeg havde fulgt flere tutorials på youtube.
Dog kunne serveren kun køre med 512MB RAM, da min bærbare ikke har nok til overs så jeg kan køre klient og server med over 1GB RAM hver. Min Mac har 8GB RAM, så der er mere end rigeligt, men der har jeg problemer med virtuelle maskiner afbryder min netværksforbindelse.
Avatar billede KHHP Juniormester
05. maj 2012 - 18:07 #8
Er der ingen der har nogen idé omkring hvorfor det ikke virker?
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2012 - 18:27 #9
Hvad spørger du til nu? DHCP eller virtuelle maskiner?
Men kom gerne med yderligere info generelt.
Avatar billede KHHP Juniormester
27. maj 2012 - 21:28 #10
Det var bare et svar på dit forslag omkring hvorfor jeg ikke kører det hele virtuelt.
Næste indlæg var for at finde ud af om der var nogen der havde andre ideer til hvordan jeg kunne løse problemet med at min DHCP-server ikke virker.
Avatar billede KHHP Juniormester
20. august 2012 - 14:15 #11
Eftersom jeg ikke for svar, så må jeg antage at tråden er død, så derfor lukker jeg den selv igen.