Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
25. marts 2012 - 21:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

newbee til mac .. installation af mac OS på en powermac g4 ?

jeg er totalt nybegynder til mac computere men har fundet sådan en powermac g4 på en storskralds plads .. (arbejder som vicevært) og den virker og det hele men der er ting på den fra den gamle bruger billeder og dokumenter som de åbenbart ikke har slettet inden de stillede den ned .. mit problem er jo så at det gider jeg da ikke have på den så jeg ville da gerne installere en frisk OSX på den så den er clean men aner intet om hvad for en version der passer til den for jeg syntes det er meget rodet med alle de forskellige versioner af OSX der er til mac's .. så er der nogen der kan fortælle mig hvad der er den nyeste version jeg kan bruge på sådan en fætter for det er jo en gammel sag men har bare tænkt mig at lege lidt med den så jeg kan få mac systemet lidt ind under huden for jeg overvejer at købe mig en mac bærbar på et tidspunkt så det ville jo være godt at kunne bare lidt af det fra starten af :-)
og hvis der så også er en der kan fortælle mig hvordan fannnn jeg installerer det også evt en lille guide eller noget ville være kanon godt
ved ikke om det er nok bare at skrive at det er en powermac G4 hvis det ikke er så skriv lige tilbage så skal jeg finde ud af hvad for noget hardware der sidder i den ..

mvh
Avatar billede kjeldsted Novice
25. marts 2012 - 23:09 #1
Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvilen OS X der ligger på den nu. Hvis du klikker på æblet øverst til venstre på skærmen om vælger Om denne Mac (mener jeg den hedder. I hvert fald noget med Om), kan du se nummeret på systemet.

Jeg vil dog sige til dig at hvis du lærer fx. OS X 10.3 (hvis det er det den kører) skal du lære rigtig meget nyt igen i 10.7 (Lion, der er den aktuelle OS). Der er sket rigtig meget fra Tiger -> Leopard -> Snow Leopard -> Lion. Jeg har selv arbejdet med disse versioner (altså 10.4 til 10.7), og der er rigtig store forskelle på hvordan den benyttes. Men man kan jo selvfølgelig få et vist indblik i et OS X, opbygget på Unix.

Du kan opgradere en Powermac G4 op til og med OS X 10.4 Tiger. Hér stopper legen så dog også. De nyere system vil ikke kunne køres på denne Mac.
Men jeg ved dog heller ikke hvor let det er at finde en installations CD til en sådan. Det er trods alt snart 10 år siden salget af Powermac G4 stoppede.
Avatar billede kjeldsted Novice
25. marts 2012 - 23:30 #2
Lige en tilføjelse. Den udgave der kaldes "Power Mac G4 (QuickSilver 2002ED)" skulle angiveligt også kunne kører 10.5 Leopard som den eneste Powermac G4.
Avatar billede kjeldsted Novice
30. juli 2012 - 18:01 #3
Og er det ved at være på tide at få lukket denne tråd?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 01:33 #4
ups ... har vist glemt at lukke her .. har fundet ud af det kjeldsted .. og tusinde tak for hjælpen.. skriv et svar så du kan få dine points

mvh
Avatar billede kjeldsted Novice
09. maj 2013 - 14:29 #5
Svar