Avatar billede dego Novice
25. marts 2012 - 14:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Trådløs printserver

Hej

Jeg har 3-5 laptops der kører på hver deres mobile bredbåndsforbindelse.
Da pc'erne jo ikke er forbundet vha. fælles switch/router, er det så muligt at tilslutte dem til den samme netværksprinter hvor der ikke er wireless tilslutning?

Kan jeg fx købe en dlink dpr 1040, eller kan den kun fungere sammen med de bærbare pc'er, hvis de alle er tilsluttet den samme internetforbindelse/router?

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 17:05 #1
tag en router - de har jo alle wi-fi indbygget - om ikke andet så for at undgå, at to maskiner udskriver samtidigt.
Avatar billede dego Novice
25. marts 2012 - 17:59 #2
Mener du jeg skal købe en printserver med indbygget router, eller mener du jeg skal købe en almindelig trådløs router?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 19:39 #3
en helt almindelig router til at forbinde maskiner - og så (evt via dlink-dimsen) koble printer på nettet.

nogle routere har en usb-port til fx harddiske/printere - men tjek data inden du springer på en sådanne model. Specielt hvis du har en 3i1 printer med scanner - de kan være svære at få til at virke på en standard-dims (jeg har selv valgt en printer med indbygget wi-fi af samme årsag).
Avatar billede dego Novice
25. marts 2012 - 19:53 #4
Altså:

1 Tilslut mine laptops trådløst til en trådløs router som ikke er forbundet til internettet, men kun er et samlingspunkt.

2 Tilslut printeren direkte med netkabel til den trådløse router.

Så behøver jeg vel egentlig ikke en printerserver, vel?

Kan jeg risikere nogen konflikter på mine laptops mellem den trådløse forbindelse til routeren uden internet forbindelse og den samtidig tilsluttede mobile bredbåndsløsning - der er jo kun internetadgang på sidstnævnte?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 20:21 #5
er der net-kabel til printeren? Så skal du ikke bruge en printer-server, da den er indbygget.

router vil tildele lokale ip-adresser, så der skulle ikke være problemer - det kan dog være en fordel at give printeren en fast ip-adresse (fx 192.168.0.2 eller, hvad der nu passer til routeren).

jeg har selv mobilt bredbånd og trådløst på en pc - det er ikke godt (måske en opsætningsfejl fra min side) - når de begge er aktiveret, så vil browsere kun tilgå internet via wi-fi, og overser det mobile. Så du kan komme til at bøvle lidt med opsætningen - men det er sikkert simpelt hvis du bruger lidt mere end 5 minutter på det.
Avatar billede dego Novice
25. marts 2012 - 20:46 #6
Ja, der er netværks tilslutning indbygget i printeren og jeg skal vel kun bruge en printserver hvis der kun var usb-tilslutning i printeren.

Jeg prøver at se om jeg får tid til at prøve det af i morgen, jeg er en smule nervøs for at det kan komme til at drille med 2 samtidige forbindelser, men da der ikke er internet forbindelse på routerdelen (som hos dig) kan det være det spiller alligevel.

Jeg vender tilbage hurtigst muligt, tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. marts 2012 - 21:53 #7
Det lyder som noget seriøst rod ...
du får jo 2 netværkskort i hver laptop ... hvordan skal den dog vide om den skal benytte det ene eller det andet kort når du printer?

pil det mobile pjat ned ... få 1 internetforbindelse (3g/kabel/satellit) med en Router inkl. WIfi

Opsæt din printer med KABEL til router m/statisk LAN-IP
installer printerdriver og peg på printerens IP via "microsoft standard tcp/ip port".
Avatar billede dego Novice
25. marts 2012 - 22:06 #8
Du har sikkert ret, men det er ikke muligt at få en alm. internetforbindelse det pågældende sted, desuden er 3G forbindelsen  ringe og kan ikke trække 5 pc'er.

Jeg er meget modtagelig overfor andre forslag
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. marts 2012 - 22:18 #9
Jeg har desværre ikke andre forslag...  ihvertfald intet jeg som systemteknikker igennem 12 år vil stå inde for... (canon/xerox)

beklager...  :-S
Avatar billede dego Novice
27. marts 2012 - 20:51 #10
Jeg kunne kun få Windows 7 til at køre med en netværksforbindelse af gangen, i hvert fald kunne jeg ikke få det til at virke med mobilt netværk og wireless router på samme tid.
Løsningen blev i stedet(indtil videre) en mobil router, men det kører langsomt.

Kan i ikke smide et svar, så få i point begge 2 - og tak for hjælpen!
Avatar billede juleulven Nybegynder
27. marts 2012 - 21:22 #11
hermed