Avatar billede stof Nybegynder
15. marts 2012 - 12:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Navne textfield - Søg på dele af navn

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig følgende:

Følgende tabel med kolonnen 'Kundenavn':

Kundenavn
Hans hansen
Julie Hansen
Tina Hansen
Tina Marie Hansen

Du skriver eksempelvis 'Tina Hansen' i et textfield (txtKundenavn). Via vba laves en sql som viser

Tina Hansen
Tina Marie Hansen

Sql kan se sådan ud:

Select ...
From ...
Where [Kundenavn] LIKE '%" & Me.txtKundenavn & "%'

Men den returnerer ikke Tina Marie Hansen. Hvordan kan dette gøres smart?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
15. marts 2012 - 15:33 #1
Det nemmeste løsning burde være at skrive Tina*Hansen i feltet, men om det virker tør jeg ikke sige
Avatar billede fdata Forsker
15. marts 2012 - 18:58 #2
Du er jo nok nødt til at programmere en lille funktion, der udfører den logik, som du som menneske ubevidst benytter:
Opdel din søgestreng (Tina Hansen) i del-komponenter (Tina og Hansen). Sammensæt så en sql-streng, der leder efter alle delkomponenterne:
  Select ...
  From ...
  Where [Kundenavn] LIKE "*Tina*"
  And [Kundenavn] LIKE "*Hansen*"
Avatar billede fdata Forsker
15. marts 2012 - 19:00 #3
Hov STOP
Tjekkede lige for sjov hugo's version - og det virker! Det vil sige, at du bare kan udskifte mellemrum med stjerner. Smart!
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
15. marts 2012 - 20:08 #4
* er jo en alm. wildcard i SQL så det skal virke :-)
Men det kan være vanskeligt at forklare brugerne at de skal skrive Tina*Hansen.
Så den løsning der giver færest supportopkald er nok en hvor du parser input og laver en SQL sætning der kommer til at ligne den som fdata skriver ovenfor selvfølgelig med variabler o.s.v.
Avatar billede fdata Forsker
17. marts 2012 - 17:33 #5
Øøøh. Eksperten har fået hikke. Jeg prøver igen.

Brugerne indtaster "Tina Hansen". Så udskifter du mellemrummet med en stjerne og søger på "Tina*Hansen".
Avatar billede stof Nybegynder
07. maj 2012 - 08:34 #6
Super godt fdata. Jeg havde ikke lige tænkt så langt. Smart!