Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
14. marts 2012 - 20:35 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Åbningsbalance i SummaSummarum

Hej.

Jeg er blevet kasserer i den lokale spejderkreds og har overtaget et regnskab der er lavet i Excel. Jeg er selv vant til at arbejde i Summasummarum og vil have regnskabet derover i.
Når jeg skal indtaste åbningsbalance har jeg to spørgsmål:

1. I det gamle regnskab er der værdien af bygninger (Spejderhuset) opgjort som ejendomsværdi. Jeg kan ikke finde noget tilsvarende i Summasummarum. Hvor er det rigtigst at kontere den værdi?
2. Spejderne har ingen gæld og på passivsiden er der i det gamle regnskab kun opgjort én linje, nemlig en formue. Hvor indtaster jeg den?
Avatar billede ottobp Novice
14. marts 2012 - 20:58 #1
den nemmeste  måde  at  starte  det  næste  år på  for  folk  der  måske  er  lidt  ubekendte  med  startproceduren  er flg.

hvis  du  har  et  regnskab  fra  sidste  generalforsamling  så  kan  du  oprette  et  regnskab  for  året  før  det  du  skal  igang  med.

I  dette  indtaster  du  den  balanceudskrift  med  såvel  drift som status  og  bogfører  det  på  sidste  dag i året.  Og  så  laver  du  en  Afslut året  og  start  næste års regnskab. (altså  det  du  egentlig  skal til  at  være kasserer for).  Så får  du  dannet  næste års regnskab helt  automatisk.

du akal  jo  lave  en  tilrettet  kontoplan  som  passer  til  en  spejderkreds  med  de  få  konti  som er  fornødent.

Deres  status  er  vel  noget  med  en  bankbog  med  et  indestående  --  og det  er  så  egenkapitalen.

bygningen  til  ejendomsværdi  -    er  vel  en del  af  egenka´pitalen.  Evt  laver  du  en  konto for  bygningen.  så den  er  specificeret.
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
14. marts 2012 - 21:07 #2
ok - Spændende tanke. Jeg skal vel i et 2011 regnskab indtaste både drift og balance og i et 2012 regnskab (hvis jeg vælger at starte der) udelukkende indtaste en balance. Hvor er fordelen?

Jeg har lavet en kontoplan ud fra hvad jeg kan se de normalt bruger - den er på plads.

På passivsiden er der kun en enkelt linje i det regnskab generalforsamlingen godkendte, nemlig "formue". Er det nok?
Avatar billede ottobp Novice
14. marts 2012 - 21:33 #3
korrekt  både  drift og  status  i  2011  -  finessen  du  opnår  bl.a.  er  at  der  kommer  sidste års tal  med  i  dit  2012 -  når  du  siger  AFSLUT REGNSKAB  og  dan  næste års regnskab.

Hvis  du  starter  i  2012  alene  -  så  er det  kun  i  status.  Du  siger  eeen linie.  Der  må  vel  være  en  modpostering  i  det  regnskab  til  det  med ejendommen.  Har  de  ikke  en  bankbog ???

otto b p
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
15. marts 2012 - 11:06 #4
Hej igen.

Jo jo, der såmænd ikke færre end 3 konti i banken.
Men kontiene, bygninger, materiel osv. er alle konteret i aktiver og på passiv-siden alene modsvaret af én linje der hedder formue.
Kan det virkeligt være så simpelt?
Avatar billede ottobp Novice
15. marts 2012 - 11:33 #5
kunne  sagtens være  sådan  Passer  det  modstående beløb med de  3 konti

formue  er  det  som  også  kunne  hedde  egenkapital ????
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
15. marts 2012 - 12:16 #6
Tjah - det går jeg ud fra det må være sådan.
Sagt med andre ord: Sådan bliver det, indtil revisoren giver et hak i tuden og siger noget andet. Tak for din hjælp...